پیام ریاست محترم دانشگاه به مناسبت 13 آبان

03 Nov 2018
کد خبر : 3808829
تعداد بازدید : 227

«ظلمی دیگر در آستانۀ روزِ ظلم‌ستیزیِ سیزدهم آبان‌ماه»

«ظلمی دیگر در آستانۀ روزِ ظلم‌ستیزیِ سیزدهم آبان‌ماه»
به راستی می‌توان گفت که در چهل سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بوده است که همواره خوی استکباری و ظالمانۀ دولت آمریکا را به مردم سراسر جهان یادآور شده است و روز سیزدهم آبان را به عنوان نماد و سال‌روز مبارزه با استکبار و روز ظلم‌ستیزی در تقویم خود نام‌گذاری کرده است.
از نظر افکار عمومی عدالت‌جویان دنیا و نیز از دیدگاه تمام آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان، جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصۀ مبارزه با استکبار و استکبارستیزی، تنهاترین پرچم‌دار برحق در بین همۀ کشورهای دنیا بوده است. رویدادها و وقایع چهل سال اخیر در جهان از جمله: مداخلات نظامی و سیاسی آمریکا در گرنادا، پاناما، لیبی، سودان، افغانستان، سوریه، عراق و سایر کشورها به صراحت نشان می‌دهد که دولت مستکبر آمریکا از مداخلات گسترده در مسائل داخلی دیگر کشورها هیچ ابایی ندارد و حتی کم‌ترین حقوق ملت‌ها را که حق تعیین سرنوشت خود است، به رسمیت نمی‌شناسد.
لیکن 13 آبان ماه 1397 حاوی ویژگی خاص و منحصر به فردی است و آن مصادف شدن این تاریخ با آغاز دُور دوم تحریم‌های ناجوانمردانۀ ایالات متحده آمریکا علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است. لازم به ذکر است که بیانیۀ خروج آمریکا از برجام در 8 می 2018 برابر با 18 اردیبهشت 1397 صادر شد و به موجب آن بیانیه قرار بود تحریم‌های لغو شده به موجب برجام، مجدداً طی دو بازۀ زمانی 90 روزه و 180 روزه مجدداً علیه ایران انجام شوند. با این اوصاف، دُور دوم تحریم‌ها طبیعتاً می‌بایست در 5 نوامبر 2018 اجرا می‌شد، اما دولت آمریکا عامدانه إعمال مجدد تحریم‌های 180 روزه را روز 14 نوامبر 2018 برابر با 13 آبان ماه قرار داده است. رژیم کینه‌جو و زخم‌خوردۀ آمریکا با این اقدام، به زعم خود بر آن بوده است تا انتقام خود را از تسخیر سفارت آمریکا(لانۀ جاسوسی)، در سال 1358 از ایران بستاند؛ اما سیر وقایع اتفاق افتاده پس از خروج یک‌جانبه و خودسرانۀ آمریکا از برجام و بی‌توجهی این دولت به قطعنامۀ 2231 شورای امنیت، این بار، بازی دولت آمریکا علیه ایران را تبدیل به یک بازی شکست‌خورده کرده است.
در مجموع باید گفت هرچند تا کنون در مناسبت‌های پیشین 13 آبان، دولت آمریکا در میان افکار عمومی جهان رسوا بود، اما دولتمردانِ کشورهای مختلف به ویژه در قارۀ اروپا در گفتار و کردار با آمریکا همراه و همگام بودند؛ البته قضیه در 13 آبان 1397 نسبت به سال‌های پیشین تا حدود زیادی دچار تغییر شده است، به این معنی که هم اکنون با توجه به اقدام نابخردانۀ مقامات فعلی آمریکا در نقض آشکار مقررات بین‌المللی، دولتمردان اروپایی و... به صراحت عملکرد آمریکا را در نقض مقررات بین‌الملل نکوهش کرده‌اند و در طول این سال‌ها شاید اولین بار است که شاهد محکومیت آمریکا در هر دو سطح افکار عمومی جهانیان و نیز مقامات دولتی بسیاری از کشورها در سراسر جهان هستیم.
با عنایت به حساسیت‌های فراوان سیزدهم آبان 1397، و نقش پررنگ آن در تعیین سرنوشت آیندۀ میهن عزیزمان ایران؛ اینجانب، آحاد جامعۀ دانشگاهی بوعلی سینا، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان عزیز دانشگاه بوعلی سینا را به حضور گسترده در راهپیمایی 13 آبان و مبارزه با استکبار جهانی دعوت می‌نمایم تا ضمن همراهی با قاطبه ملت‌های دنیا و با اعلام محکومیت مقامات فعلی آمریکا؛ همگام و همصدا با عموم ملت شریف ایران در این راهپیمایی حضور گسترده یابند.