پیمایش
صرفنظر از محتوا
سامانههای الکترونیک
en
دانشگاه
دانشگاه
تاریخچه و معرفی
برنامه راهبردی دانشگاه
نقشه دانشگاه
سازمان دانشگاه
حوزه ریاست
معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
معاونت دانشجویی
معاونت پژوهش و فناوری
معاونت فرهنگی و اجتماعی
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
تماس با دانشگاه
روابط عمومی
آدرس دانشکدهها
شماره تلفنها
آموزش
پذیرش
کارشناسی
تحصیلات تکمیلی
پسا دکترا
استعدادهای درخشان
دانشجویان غیرایرانی
مهمانی و انتقال
حمایتهای تحصیلی
تحصیل در دانشگاه D8
رشتههای تحصیلی
کارشناسی
تحصیلات تکمیلی
پسا دکترا
آموزشهای آزاد
برنامههای آموزشی
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
آموزشهای کاربردی و الکترونیکی
آموزش کارکنان
سایر
تقویم آموزشی
نظامنامه اخلاق آموزش
دانشآموختگان
پژوهش
فناوری و کارآفرینی
دفتر ارتباط با صنعت
پردیس علم و فناوری
مراکز تحقیقات و فناوری
مرکز تحقیقات شیمی گیاهی
مرکز آپا دانشگاه بوعلی سینا
آزمایشگاه های تحقیقاتی
آزمایشگاه مرکزی
آزمایشگاه تنش پسماند
آزمایشگاه مقاومت مصالح
آزمایشگاه مواد
آزمایشگاه باستان شناسی
آزمایشگاه هوش ربات و بینایی
آزمایشگاه ژئوماتیک
پژوهش
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد
پایان نامه و رساله
علم سنجی
همایشها
انتشارات دانشگاه
نشر کتب
مجلات علمی
فصلنامه معاونت پژوهش و فناوری
دانشکدهها
پردیس اصلی
مهندسی
کشاورزی
شیمی و علوم نفت
علوم انسانی
هنر و معماری
دامپزشکی
علوم پایه
علوم اقتصادی و اجتماعی
علوم ورزشی
دانشکده های اقماری
فنی و مهندسی کبودرآهنگ
فنی و منابع طبیعی تویسرکان
مدیریت و حسابداری رزن
صنایع غذایی بهار
مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند (ویژه دختران)
رفاهی
رفاهی پرسنل
اداره رفاه کارکنان
مهمانسرای دانشگاه
رفاهی دانشجویان
مدیریت امور دانشجویان
مرکز مشاوره و سبک زندگی
مرکز بهداشت و درمان
خوابگاههای دانشجویی
سلف سرویس
ورزش و سرگرمی
اداره تربیت بدنی و فوق برنامه
استخر
زمین چمن
سالنهای ورزشی
تفریحی- سیاحتی
باغ دانشگاه
موزه تاریخ طبیعی
اعضای هیأت علمی
کارکنان
دانشجویان
فارغ التحصیلان
فوق برنامه
فعالیتهای دانشجویی
انجمنهای علمی دانشجویی
تشکلهای اسلامی دانشجویان
نشریات دانشجویی
کانونهای فرهنگی
فعالیتهای داوطلبانه
سمنهای مرتبط
بنیاد خیرین حامی دانشگاه بوعلی سینا
مؤسسه حمایت های مردمی دانشگاه (محمد)
پایگاه خبری بسنا
پیشخوان
اسپاد
سامانههای الکترونیک
ارتباط با ما
روابط بین الملل
(قدم الآن) Apply Now
en
جستجو در دانشگاه بوعلی سینا همدان :
پروفایل استاد - دانشگاه بوعلی سینا همدان
منو
خانه
مقالات
دروس
پایان نامهها
استادیار
تاریخ بهروزرسانی: 1403/10/01
نوراله نظری پویا
علوم پایه / فیزیک
رساله های دکتری
رشد ساختارهای بزرگ مقیاس در کیهان انرژی تاریک غالب و مطالعه تحول زمانی ثابت گرانش
1395
یده چ یل ساختارهای بزرگ مقیاس رشد و تش ، مطالعه و بررس از مهمترین مباحث کیهان شناس ی است. در دهه های اخیر رشد و تحول این ساختارها به روشهای گوناگون، چه از نظر تئوری و چه کیهان یا قرارگرفته است. این بررسیها از طریق مطالعه اختلال در ماده، انرژی تاری از نظر رصدی مورد بررس صورت نشاین دو مولفه از کیهان در چارچوبنظریۀ نسبیتعام و در مدلهای مختلفانرژی تاری برهم برای ثابت گرانش کمتر گرفته است. در بیشتر کارهای در صورت گرفته در این زمینه، فرضتحول زمان به دستآمده از منابع رصدی متعدد، مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، با توجه به داده های کیهانشناس ثابت گرانش ارائه همچنین با درنظرگرفتن نظریه های نرده ای تانسوری گرانش که بر اساس تحول زمان رشد اختلالات در ماده و میدان نرده ای ثابت گرانش را در بررس توان فرض تحول زمان شده اند؛ م ال اعمال کرد. بر این اساس، هدفاز این تحقیق، مطالعۀ رشد این ساختارها، با درنظرگرفتن اختلال درچ باشد. برای این منظور، رشد و تحول این ساختارها را در نظریۀ گرانش نرده ای ماده و میدان نرده ای م کرده و در نهایت، برای تعیین میزان انطباق و سازگاری تانسوری با استفاده از مدل رمبش کروی بررس یل ساختارهای بزرگ مقیاس توان آنها را با نتایج مربوط به رشد و تش نتایج به دست آمده از تحقیق؛ م مقایسه کرد. میدان های نرده ای در چارچوب گرانشاستاندارد، بصورت کمینه CDM در مدل استاندارد ) نامیده م با گرانش جفت میشوند که در این حالت، این میدانها میدان های کوینتسنس کمینه(معمول که در نظریه های نرده ای ‐ تانسوری گرانش، میدان نرده ای به صورتناکمینه با گرانش شوند. در صورت شوند. از نتیج مهم این تحقیق این شود. این میدانها، میدان های کوینتسنس ناکمینه نامیده م ج است که اختلالات یا افت وخیزها در میدان کوئینتسنس معمول که افت وخیزها در میدان در رشد ساختارها ندارند. در صورت توان از آنها صرف نظر کرد و در واقع نقش ناکمینه درگرانشنرده ای ‐ تانسوری روی اختلالاتماده و تابع جرم اثر از جفت شدگ ناش کوئینتسنس یل اختلالات در ماده و میدان نرده ای، منجر به تش نش این دو مولفه؛ یعن گذارد و در نهایت بر هم م گردند.
>