Orvati movafagh Akbar

Associate Professor

Update: 2024-09-19

Orvati movafagh Akbar

Faculty of Humanities / Department of Islamic teachings

Master Theses

  1. بررسي انواع جاهليت از ديدگاه امام علي (ع) در نهج البلاغه
    2024
    هدف از انجام اين پژوهش بررسي انواع جاهليت از ديدگاه امام علي (ع) در نهج البلاغه بود. اين پژوهش از نظر نوع توصيفي- تحليل مي باشد. و از نظر روش جمع آوري اطلاعات كتابخانه اي بود. نتايج اين پژوهش نشان داد جاهليت داراي سطوح مختلف است كه شامل «جاهليت فكري»، « جاهليت رفتاري فردي»، « جاهليت رفتاري جمعي»، دوران جاهليت مي باشد كه در تمام اعصار و جوامع به ويژه پيش از اسلام و پس از آن در دوران حكومت امام علي (ع) به چشم مي خورند هم چنين امام علي (ع) در خطبه هاي خود در نهج البلاغه انواع جاهليت را به هشت قسم تقسيم مي كند كه عبارتند از: 1-كبر و خود پسندي، 2- عصبيت و قبيله گرايي، 3 –جنگ طلبي، 4- فخرفروشي، 5- فرزندكشي، 6- فقر و تنگدستي، 7- فساد و گمراهي، 8- بت پرستي. آنچه كه ار سخنان امام علي (ع) در نهج البلاغه حاصل مي شود اين است كه مبارزه با جهالت امري مدام و هميشگي است و نمي توان آنرا محدود به زمان و مكان خاصي دانسته و از آن دست كشيد. جهالت مي تواند متناسب با شرايط گوناگون رنگ عوض كرده و تقويت و تضعيف گردد ولي هرگز نابود نمي شود.
    Thesis summary

  2. تجلي پايبندي به مباني اخلاق اسلامي در بيان و سيره عملي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري با تأكيد بر عملكرد سياسي
    داوود شفيعي 2021
    امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري هر دو پايبند به مباني اخلاق اسلامي بوده اند و مولفه هاي اخلاق اسلامي را در بيانات و سيره عملي (حكومت داري) خويش محقق ساخته اند. عملكرد سياسي اين دو بزرگوار در برخورد با دشمنان داخلي و خارجي و حلم و مداراي ايشان و همچنين تأكيدي كه هر دو بر عمل به قانون داشته اند از شاخصه هاي اصلي اخلاق سياسي ايشان بشمار مي رود. اگر استثنائاتي هم در اين حوزه ديده مي شود برگرفته از اصل قرآني «اشداء علي الكفار رحماء بينهم» مي باشد و اخلاق سياسي امام خميني(ره) در دو بازه زماني قبل و بعد از انقلاب تجلّي يافته است، تقابل و تلاش در راستاي لغو كاپيتولاسيون را به عنوان اقدامات قبل انقلاب امام خميني (ره) مي توان نام برد، و بعد از انقلاب ناظر به عملكردهاي امام خميني(ره) در خصوص ساده زيستي،عدالت محوري،ظلم ستيزي نحوه تقابل ايشان با منافقين و مجاهدين خلق و دلايل سياسي ايشان در پذيرفتن قطعنامه 598، ديگر ويژگي هاي اخلاقي ايشان به عنوان فضائل اخلاقي نام برد. ومباني اخلاق سياسي مقام معظم رهبري كه در نحوه اعتقاد به وحدت كشورهاي مسلمان، قدر داني وحمايت از مسئولين؛ دفاع از مظلوم در مقابل ظالم،و اخلاق فردي ايشان تجلّي يافته است. نتيجه اينكه عدول از اصول اخلاق اسلامي در سيره هيچ يك از اين دو بزرگوار ديده نمي شودو سيره ايشان در مواجهه با دوست و دشمن كاملاً منطبق با موازين اخلاقي و شرعي بوده است.
    Thesis summary

  3. بررسي تطبيقي اخلاق مديريتي حضرت امام خميني(ره) و آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) با تأكيد برنامه ي 53 نهج البلاغه
    زهرا بگوندي جو 2021
    بررسي ويژگي هاي اخلاق مديريتي امام خميني(ره) و امام خامنه ايي(مدظله العالي) و معرفي آن ها به نسل هاي آينده وظيفه اي خطير براي فرهيختگان و پژوهشگران كشور است؛ تا اين شاخصه ها در حوزه هاي مديريت و رهبري گسترش پيدا نمايد. به خصوص اگر اين شاخصه ها با ديدگاه امير المؤمنين در نامه 53 نهج البلاغه كه منشور حكومتي و پيمان نامه اي است كه بي شك برگي زرين و درخشان در تاريخ فلسفه ها و انديشه هاي سياسي است، تطبيق داده شود. نوشتار حاضر به صورت تطبيقي بوده و در صدد بيان شاخصه هاي اخلاق مديريتي امام-خميني(ره) و امام خامنه اي(مدظله العالي) با توجه به سفارش هاي امام علي(عليه السلام) به مالك اشتر مي باشد كه به شيوه ي توصيفي ـ تحليلي با استناد به منابع مرتبط از جمله صحيفه امام، بيانات رهبري شرح هاي نامه 53 نهج البلاغه نگاشته شده و نتايج حاصله نشان مي دهد: تقوا، قانون مداري امانت داري، ساده زيستي، توجه به محرومين، تواضع و فروتني و رعايت عدل و انصاف... از اصول رهبري است كه امير مؤمنان به مالك اشتر سفارش كرده و رهبران خدمتگزار در نظام جمهوري اسلامي امام خميني(ره) و امام خامنه اي(مدضله العالي) به تبعيت از قرآن و نهج البلاغه نه تنها خود از اين اصول پيروي كرده بلكه كار گزاران، زير دستان و نيز افراد جامعه در بيانات و سخنراني هاي خود به آنان توصيه مي كردند.
    Thesis summary

  4. موانع تحقق آزادي هاي اجتماعي در جمهوري اسلامي ايران
    مهدي فاطمي پور 2020
    مسئله آزادي در طول تاريخ همواره يكي از دغدغه هاي بسيار مهم و اساسي بشر در زندگي فردي، اجتماعي و سياسي بوده است. واژه آزادي در لغت به معناي حريّت و اختيار و همچنين به معناي قدرت عمل و ترك عمل و قدرت انتخاب مي باشد.در زبان فارسي، واژه آزادي در مقابل محدوديت، قيد و بند، اسارت و مجبور بودن به كاررفته است. همچنين آزادي هم ناظر به آزادي اراده يعني آزادي تكويني، هم ناظر به رهايي از اسارت هواي نفس و شهوت يعني آزادي معنوي و هم ناظر به حق انتخاب و تصميم گيري در امور مربوط به زندگي و آزادي فردي و اجتماعي استعمال شده است. معناي اصطلاحي واژه آزادي نيز مأخوذ از معناي لغوي آن است ولي به واسطه اختلاف در مباني و حوزه هاي گوناگون آزادي، تعاريف متفاوتي از آن ارائه شده است، آزادي از يك نظر به فردي و اجتماعي و سياسي تقسيم مي گردد. در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به دليل خاستگاه الهي و ريشه هاي عميق مكتب توحيدي آن، به مسئله آزادي در بخش هاي گوناگون فردي و اجتماعي و سياسي توجه و عنايت ويژه اي شده و در اصول فراواني با صراحت مورد توجه قرارگرفته است. از جمله مي توان براي آزادي به مصاديقي از قبيل آزادي عقيده، آزادي انديشه، آزادي انتخاب، آزادي قلم، آزادي بيان و پس از بيان، آزادي رسانه و مطبوعات و غيره اشاره كرد. اما متأسفانه عليرغم همه اين ها به نظر مي رسد با توجه به گذشت چهار دهه از برپايي نظام جمهوري اسلامي در ايران موانعي در مسير تحقق كامل اين قبيل آزادي ها در ظرف جامعه وجود دارد. پژوهش حاضر به دنبال اين است كه با روش توصيفي- تحليلي با بررسي جايگاه آزادي هاي يادشده و نشان دادن آسيب هاي وارده به دليل محدود كردن آزادي هاي مشروع و قانوني، افقي روشن از بحث آزادي هاي فردي و اجتماعي و مباحث پيرامون آن براي پيشرفت و رشد جامعه اسلامي ارائه دهد. پاسخ به اين امر نياز به مداقّه در رفتار دولت ها و مجريان حاكميت به ويژه بخش هاي فرهنگي و سياست گذار و بخش هاي امنيتي است. به نظر مي رسد عدم فهم صحيح از قانون و مباني شرعي و عقلي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران توسط مجريان يكي از دلايل عدم تحقق آزادي هاي اجتماعي است. در توضيح اين مطلب بايد گفت: عدم درك صحيح از شرايط جامعه، عدم وجود مهندسي فرهنگي، عدم وجود طرح و ايده و دستورالعمل و يا راه حل و درمان معضل هاي اجتماعي مرتبط با آزادي هاي اجتماعي يكي از علل توص
    Thesis summary

  5. نسبت رفاه و گفتمان انقلاب اسلامي
    شورا قصري فر 2019
  6. حاكميت از ديدگاه جريان هاي سلفي تكفيري (با تاكيد بر جريان سلفي جهادي)
    محمد خاني 2018
    چكـيـــده سلف در لغت به معناي «پيشينيان» و در اصطلاح، يعني جريان هايي كه در تمسك به دين اسلام خود را پيرو سلف صالح مي-دانند و در اعمال، رفتار و اعتقادات خود مدعي تبعيت از پيامبراسلام(ص) صحابه و تابعين هستند. پيشينه تاريخي اين جريان ها به افكاراحمدبن حنبل، ابن تيميه، محمدبن عبدالوهاب و در يك قرن اخير به سيدقطب بازمي گردد. جريانات سلفي داراي گروه-هاي مختلفي هستند: 1ـ سلفي وهابي، پيروان محمد بن عبدالوهاب. اينها مدعي گسترش توحيد و مبارزه با بدعت و شرك در ميان جوامع اسلامي هستند. اين ها با برداشت غلطي كه از توحيد دارند، اكثر اعمال مسلمان ها مانند: زيارت قبور، توسل، شفاعت، نذر به ارواح اولياء را مصداق شرك تلقي مي كنند. و كسي كه اين اعمال را انجام بدهد، مشرك و محدور الدم مي دانند. 2ـ سلفي ديوبنديه. اين گروه، در قرن دوازدهم هجري به دست شماري از علماي حنفي در شبه قاره هند بر مبناي تفكر شاه ولي الله دهلوي در روستاي ديوبند بوجود آمدند. ديوبندي ها، از قرن دوازدهم به بعد در برخي مسائل تحت تاثير افكار ابن تيميه قرار گرفتند و در نتيجه عزاداري، بناي بر قبور را بدعت و استغاثه و نذر به ارواح اولياء را شرك قلمداد مي كنند و به تكفير و قتل ساير مسلمانها مي پردازند. 3ـ سلفي اخواني، گسترده ترين تشكيلات سياسي، مذهبي اهل سنت، كه با هدف احياي دوران سلف صالح و ايجاد خلافت اسلامي در سال 1928م توسط حسن البنا در مصر تاسيس شد. 4ـ سلفي جهادي، يعني جرياني كه با تاسي به افكار سيد قطب، تنها راه رسيدن به خلافت و بازگشت به دوران خلافت خلفاء راشدين را «جهاد» مي دانند. در موضوع «حاكميت» مهمترين مسئله، موضوع مشروعيت و حقانيت است. بدين معني كه فرد يا گروهي با چه مبنايي حق حكومت، فرمانروايي و صدور دستورات الزام آور دارند؟ و مردم با چه معياري وظيفه اطاعت و پيروي از اين فرامين را دارند؟. سلفي هاي جهادي، الگوي حكومتي خود را از خلفاي راشدين، اموي و عباسي اقتباس نموده و بهترين مدل حكومتي را، نظام خلافت معرفي كرده اند.آنها از يك سو، مشروعيت قدرت خليفه را از طريق شورا و انتخاب اهل حل و عقد دانسته اند. شورايي كه هرگز به عموم مردم تعميم داده نمي شود و صرفاً از ميان مجاهدين همسو، به عنوان شوراي فقهي خواهند بود. و از سوي ديگر«قهر و غلبه» را نيز يكي ديگر از راه هاي مشروعيت نظام خلافت مي دانند. نظام خلافتي كه از قدرت مط
  7. رابطه نهي ازمنكر و تغيير نظام سياسي ازديدگاه تفاسير برگزيده فريقين
    عليرضا يوسفي راستگو 2016
    در حقيقت امر به معروف و نهي از منكر داراي مراتبي است كه طيفي از تذكر لساني تا برخورد فيزيكي و مراتب بالاتر را در بر مي گيرد. اين اصل در واقع شيوه رفتار و سلوك اجتماعي و سياسي انسان مسلمان را مشخص مي سازد و بر نفي بي طرفي او در مناسبات اجتماعي و سياسي تأكيد مي ورزد. در قرآن كريم هفت آيه به صورت مستقيم به اين فريضه اختصاص يافته است. آيات كريمه 104 و 120 و 216 سوره مباركه آل عمران، 157 اعراف، 71 توبه، 41 حج، 17 لقمان، آيات هفت گانه اي هستند كه دستور به اجراي اين فريضه مهم داده اند. در سنت نبوي و ائمه اطهار (ع) و در كتب حديثي و فقهي نيز روايات پرشماري در اين باره وجود دارد. حتي در بين معتزله كه بسياري از پژوهشگران آن را بنيان گذار كلام اسلامي خوانده اند، امر به معروف و نهي از منكر را اصلي كلامي انگاشته و آن را در زمره اصول پنجگانه خود نهاده اند. از آنجا كه امر به معروف و نهي از منكر از آموزه هايي است كه اصل آن مورد اتفاق نظر كليه فرق اسلامي ـ به جز برخي كسان ـ بوده و اجراي آن تأثيرات ژرف اجتماعي و سياسي به جاي مي گذارد، ضرورت بررسي تطبيقي مراتب آن در ميان فرقه-هاي اصلي اسلامي مي تواند ما را نسبت به جايگاه واهميت اين فريضه مهم بيشتر آشنا نموده وشناختي از نقاط و نكات اشتراك و افتراق در ساحت انديشه علماي فرق اسلامي نسبت به اين مسأله درعرصه عمل نمايان كرده و پژوهشگر را در فهم دقيق تر آراي آنان ياري دهد. منتهي شدن نهي از منكر به براندازي و تغيير نظام سياسي، مي تواند به عنوان يكي از مراتب نهي ازمنكر مطرح شود. تحقيق پيرامون اين موضوع كه: مي توان با تمسك به اين واجب قرآني، و با استفاده از مراتب بالاي نهي ازمنكر، عليه حاكم مستقر اعلام قيام نمود و نظام سياسي را به چالش كشيده ، حكومت راساقط و ساختارسياسي موجود را متحول نمود؛ مي تواند به شناخت بيشتر ما نسبت به نگاه قرآن به موضوعات سياسي – اجتماعي بيافزايد. اين پژوهش به بررسي نگاه تفسيري عالمان شيعه واهل سنت از رهگذر مطالعه تطبيقي ميان برخي از تفاسير برگزيده فريقين پيرامون آيات مذكور پرداخته وبه دنبال ارائه وجوه تشابه و تمايز ميان ديدگاه تفسيري فريقين، درباره موضوع مذكور است. در انتخاب تفاسير تلاش مي شود نوع گرايش و مسلك فكري مفسرين ، مورد توجه قرار گيرد؛ و با توجه به نگاه مفسرين فريقين كه نشأت گرفته از بنيان هاي اعتقادي هركدام از آ
  8. بررسي تطبيقي مباني مشروعيّت حاكميّت، از منظر اماميّه، معتزله و اشاعره
    علي شانظري 2016
    مباني مشروعيت حكومت يا حق حاكميت ازجمله مفاهيم كليدي در مباحث ديني و سياسي است.اين مسئله به مباني يك نظام سياسي برمي گردد و اين از ديرباز موردتوجه متفكران جهان بوده است. در مباني مشروعيت حاكميت دو سئوال اساسي مطرح است، مبني بر اين كه اولاً بر اساس چه مبنا و معياري فرد يا گروهي حق حاكميت و صدور دستورات الزام آور دارند؟ ثانيا بر اساس چه معياري مردم موظف به اطاعت از حاكميت مي شوند؟ در انديشه سياسي اسلام مشروعيت حاكميت از جانب خداوند است،زيرا همه جهان ملك خداست و تنها خداست كه از حاكميت مطلق برخوردار مي باشد،درنتيجه تنها كساني حق حاكميت دارند كه از طرف خداوند منصوب شده باشند. همه مسلمين بر اين اتفاق نظر دارند كه مشروعيت حكومت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم)از جانب خداوند است،اما پس از پيامبر مباني مشروعيت،نزد شيعه و اهل سنت تغيير يافت،لذا هدف از اين پژوهش بررسي تطبيقي مباني مشروعيت حاكميت از منظر اماميه،معتزله واشاعره با تكيه بر بيان مشتركات فكري آن ها،به جهت دست يابي به شناخت درست از انديشه كلامي،سياسي هر سه مذهب كلامي است.كه با تشريح آن،نظريه نظام مند اسلام در خصوص حقيقت مشروعيت يا عدم مشروعيت حكومت ها و زمام داران روشن خواهد شد. پژوهش حاضر مشتمل بر چهارفصل است در فصل اوّل:(طرح پژوهش )،ضمن بيان مسئله،اهميّت و پيشينه موضوع ،كه به روزهاي اوليه بعد از رحلت پيامبر رحمت (صلي الله عليه و آلة وسلم)برمي گردد،توضيح داده شده و در فصل دوّم: (كليات،تعاريف،مفاهيم)،در تبيين مباني مشروعيت و تعاريف مفهوم مشروعيت تحت عناوين: قانونيت،شرعيت،مقبوليت،حقانيت و توجيه عقلاني سلطه بيان شده است. در فصل سوم:(ضرورت و بايستگي هاي امامت و خلافت)، تبيين شده است. امامت يكي از اصول بنيادين اسلامي است كه اصول ديگر در پرتو آن،تفسير و تبيين مي شود،مذاهب اسلامي هر يك به نحوي آن را با عقايد خود پيوند داده اند.اما در شيعه،برجستگي هاي خاص دارد كه اين مذهب را به اماميه،مشهور ساخته و مفهوم خلافت مبين اعطاء حق حاكميت به انبياء(عليهم السلام) است و در اصطلاح سياسي مسلمين مقصود جانشيني نبي مكرم اسلام (صلي الله عليه واله وسلم)است ،در اين فصل ضمن بيان تعاريف امامت،جايگاه والاي امامت در تفكر اسلامي بيان شده،اكثر مذاهب و متكلمان اسلامي،امامت را واجب مي دانند و در نحوه وجوب آن(كلامي،فقهي،عقلي،نقلي) اختلاف نظر دا
  9. تأثير آموزش آموزه هاي قرآن بر كنترل خشم دانش آموزان دختر دورة متوسطه در شهر همدان
    مهري حصارخاني 2015
    هدف از انجام اين پژوهش بررسي تأثير آموزش آموزه هاي قرآن بر كنترل خشم دانش آموزان دوره متوسطه در همدان بود.جامعة آماري شامل كليه دانش آموزان دختر دورة متوسطه در شهر همدان بودند كه در سال تحصيلي 94- 93 مشغول به تحصيل بودند، براي انجام پژوهش از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. مراحل نمونه گيري خوشه ايي چند مرحله اي در اين تحقيق : مرحلة 1 : از بين دو ناحية همدان يك ناحيه به صورت تصادفي انتخاب شد. مرحلة 2 : از بين مدارس آن ناحيه يك مدرسه به صورت تصادفي انتخاب شد. مرحلة 3 : از بين دانش آموزان آن مدرسه دانش آموزاني كه خشم بالاتري داشتند (بالاتر از يك انحراف معيار) انتخاب شدند بدين صورت كه پرسشنامة كنترل خشم درآن مدرسه اجرا شد و سپس به طور تصادفي درگروه كنترل و آزمايش قرار گرفتند. و تعداد20 نفر از دانش آموزان دختر و 20 نفر ديگر، از همان دانش آموزان به طور تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و كنترل به طور تصادفي قرار گرفتند. نمونه هاي اين پژوهش عبارت بودند از گروه آزمايش متشكل از 20 نفر از دانش آموز دختر دورة متوسطه در دبيرستان نمونه دولتي حجه فروش در شهر همدان كه آموزش گروهي آموزه هاي قرآن براي كنترل خشم را دريافت كردند و گروه كنترل، متشكل از همين تعداد دانش آموز دختر،كه اين آموزش را دريافت نكردند. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، پرسشنامة 25 سؤالي سنجش ميزان كنترل خشم ضياء الدين رضاخاني بود كه در دو مرحلة پيش آزمون و پس آزمون بر دو گروه آزمايش و كنترل اجرا گرديد. در اين پژوهش، پيش بيني شده بود كه از تحليل كوواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شود امّا به دليل عدم رعايت مفروضة همگني شيب هاي رگرسيون نمي توان از تحليل كوواريانس جهت بررسي فرضيه هاي پژوهش استفاده كرد. اما به دليل برقرار بودن ساير پيش فرض هاي آمار پارامتريك يعني: فرض مستقل بودن، نرمال بودن، همگني واريانس -ها و خطي و فاصله اي بودن جهت بررسي فرضيه هاي پژوهش از آزمون تحليل واريانس (تفاضل آنوا) استفاده مي- گردد. نتايج تحليل واريانس چند متغيري حاكي از آن بود كه آموزش آموزه هاي قرآن با شاخص لامبداي ويلكز در سطح( 05/0P <) از لحاظ آماري معني دار مي باشد. بنابراين آموزش آموزه هاي قرآن بر كنترل خشم در دانش آموزان دختر تاثير معناداري دارد. و فرضيه اصلي پژوهش مورد تاييد واقع شده است. همچنين اين آموزش،ك
    Thesis summary

  10. مطالعه تطبيقي مفهوم امنيت ملي در گفتمان هاي سياسي پس از دوران دفاع مقدس
    محسن غلامي 2015
    پژوهش حاضر با هدف تطبيق مفهوم امنيت ملي در گفتمان هاي سياسي پس از دفاع مقدس صورت گرفته است. جهت حصول به هدف، پژوهشگر با بهره گيري از روش پژوهش نقلي تاريخي و با استفاده از اسناد نوشتاري ،كتابخانه اي، نرم افزارهاي علمي به پردازش داده ها و گزارها با شيوه توصيفي، تطبيقي پرداخته است. يافته ي پژوهش حاكي از آن است كه در بعد امنيت ملي ، هدف تامه گفتمان سازندگي براي رسيدن به توسعه اقتصادي كشور است. تصور گفتمان سازندگي آن است كه امنيت ملي صرفا از طريق ايده هاي ايدئولوژيك و با لبزارهاي نظامي تامين نخواهد شد. از اين رو مهمترين دغدغه هاي گفتمان سازندگي براي حصول به امنيت ملي تثبيت ثبات اقتصادي تداوم است. در گفتمان اصلاح طلب رويكرد به امنيت ملي يك رويكرد نرم افزارانه است و علي رغم تاكيد بر جنبه هاي سخت افزاري امنيت محوريترين هدف اين گفتمان براي رسيدن به امنيت ملي توسعه سياسي كشور است . در گفتمان اصولگرا عدالت در صدر قرار دارد و كاملا مشهود است كه براي رسيدن امنيت ملي عدالت محور قرار مي گيرد. بدين سان براي رسيدن به امنيت ملي در گفتمان سازندگي در بعد اقتصادي و در گفتمان اصلاح طلب در بعد سياسي و در گفتمان اصولگرا در بعد عدالت برنامه ريزي هاي راهبردي صورت گرفته است.
    Thesis summary

  11. چالش هاي فراروي نظام سياسي اسلام و چگونگي مواجهه با آن در آموزه هاي نهج البلاغه
    حامد تراويده 2015
  12. تاثيرات حوزه علميه نجف و قم بر شكل گيري انقلاب اسلامي ايران
    سجاد سوري 2015