Masume Kiyani

Assistant Professor

Update: 2024-09-12

Masume Kiyani

Faculty of Humanities / Department of Educational sciences

Master Theses

  1. بررسي رويكرد عقلاني به تربيت ديني كودكان با تاكيد بر درس هديه هاي آسمان در دوره ي اول ابتدايي در ايران
    فاطمه ظفري 2023
    دف از انجام پژوهش حاضر، بررسي رويكرد عقالني به تربيت ديني كودكان، با تاكيد بر درس هديههاي آسمان در دوره اول ابتدايي در ايران ميباشد. پژوهش حاضر داراي دو سوال از نوع كيفي ميباشد كه براي پاسخگويي به سوال اول پژوهش از روش توصيفي- تحليلي استفاده شده است و با استفاده از اين روش مولفههاي رويكرد عقالني در تربيت ديني كودكان استخراج شده است. براي پاسخگويي به سوال دوم پژوهش از روش تحليل محتوا استفاده شد و با توجه به رويكرد عقالني در تربيت ديني كودكان، كتاب هديههاي آسمان دوره اول ابتدايي مورد تحليل قرار گرفت. تربيت ديني كودكان شامل دو سطح اصلي عقلورزي در مقام شناخت و عقلورزي در مقام عمل ميباشد. عقلورزي در مقام شناخت شامل زيرمولفههايي است. زيرمولفههاي عقلورزي در مقام شناخت شامل علم و آگاهي، تبيين، نقد و ارزيابي و انتخاب و گزينش ميباشد كه علم و آگاهي شامل شناخت خداوند، شناخت خود، شناخت طبيعت و نعمتهاي خدا، شناخت ديگران و تاريخمندي است. مولفه تبيين شامل كنجكاوي، پرسشگري و دليلجويي ميباشد. در نقد و ارزيابي بررسي نقاط قوت و ضعف، ارزيابي كفايت ادله، بررسي پيامدها و كنترل حب و بغض در حين فرايند نقد صورت ميگيرد و در مولفه انتخاب و گزينش، فرد به انتخاب ارادي و آگاهانه ميپردازد. در عقلورزي در مقام عمل، فرد به انجام امر در پرتو شناختهاي به دست آمده ميپردازد. با توجه به مولفههاي عقالنيت در تربيت ديني كودكان، تحليل محتواي كتاب هديههاي آسمان در دورهي اول ابتدايي صورت گرفت. حضور اين مولفهها در كالس دوم ابتدايي بيشتر به صورت تصاوير و در كالس سوم بيشتر به صورت فعاليتهاي درسي تدوين شده و هر چه به پايههاي تحصيلي باالتر ميرويم، حضور سطوح باالي عقالنيت در سطح شناخت و عقالنيت در سطح عمل بيشتر ميشود و اين مطلب نشانگر توجه به بعد عقالني در تربيت ديني است
    Thesis summary

  2. بررسي نسبت بين ساختار و عامليت در نظريه انسان عامل و تبيين اشارات تربيتي آن براي عامليت در دوران كودكي
    سودابه خدامرادي مرند 2023
    هدف اين پژوهش بررسي نسبت بين ساختار و عامليت در نظريه انسان عامل و تبيين اشارات تربيتي حاصل از آن براي عامليت در دوران كودكي بود. پژوهش حاضر داراي دو سوال، از نوع كيفي كه براي پاسخگويي به سوال اول پژوهش از روش توصيفي- تحليلي و استنباطي استفاده شد؛ كه اين روش به بررسي وضعيت كنوني پديده يا موضوع مورد مطالعه و توصيف و تفسير شرايط و روابط و سپس تحليل مولفه ها پرداخت و در نهايت در بخش دوم سوال يك، رابطه بين ساختار و عامليت در نظريه مذكور استنباط شد. براي سوال دوم پژوهش هم از روش توصيفي- تحليلي و استنباطي براي اشارات تربيتي براي اوان كودكي استفاده شد. براي اين منظور براي دو مولفه مهم پژوهش يعني ساختار و عامليت تعدادي مولفه و عنصر استخراج شد؛ كه چند تا از مهمترين مولفه هاي عامليت: اراده و اختيار، آزادي،مسوليت پذيري و انديشه ورزي عامل بود كه هركدام توصيف و تحليل شدند. ساختارهاي زماني، مكاني و اجتماعي و ايدئولوژي ها و هنجارها از جمله مهمترين مولفه هاي ساختار كه توصيف و تحليل شدند. تعدادي اشارات تربيتي براي عامليت در دوران كودكي از مولفه هاي ساختار و عامليت در نظريه انسان عامل استخراج و استنباط شدند كه به توصيف و تحليل هر كدام در جاي خود پرداخته شد.
    Thesis summary

  3. تبيين چالشهاي فلسفي برنامه درسي كودكان كم توان ذهني دوره اول ابتدايي در ايران
    آزاد فاطمي 2023
    پژوهش حاضر با هدف تبيين چالش هاي فلسفي برنامه درسي كودكان كم توان ذهني دوره اول ابتدايي در ايران انجام گرديد. جامعه ي اين پژوهش در قسمت اول (تحليل محتواي كتاب هاي درسي دوره ابتدايي در حيطه انسان شناسي و معرفت شناسي)، كتاب هاي درسي پايه اول تا سوم دوره ابتدايي كم توان ذهني مي باشد كه جمعاً شامل 23 جلد كتاب است و كل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده است. سپس قسمت دوم تحقيق (شناسايي چالش هاي موجود) به صورت مصاحبه (از معلمين و متخصصين) انجام شد. نمونه آماري هدفمند بود و نمونه گيري تا رسيدن به اشباع نظري ادامه يافت. جهت جمع آوري اطلاعات در وهله اول با استفاده از تلفيق دو روش تحليل محتواي كيفي استقرايي و كمي، تمامي مطالب كتاب ها شامل: جملات، تصاوير و ساختار كتاب به صورت دقيق و جزءبه جزء و صفحه اي بررسي گرديد و مفاهيم و مضمون هاي مربوطه يادداشت گرديد؛ و مقوله اصلي، مقوله هاي مياني و خرده مقوله ها طرح و تمامي مطالب طبقه بندي شدند و در وهله دوم جهت شناسايي چالش هاي برنامه درسي كودكان كم توان، ابزار جمع آوري اطلاعات مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته كه چارچوب سؤالات آن بر مبناي چالش هاي انسان شناسي و معرفت شناسي برنامه درسي كودكان كم توان ذهني با تأكيد بر مقوله هاي بدست آمده در سؤال اول و دوم طرح شده بود. يافته ها نشان داد نوع نگاه به انسان در برنامه درسي اين كودكان موجودي است كه داراي ابعاد جسماني، اجتماعي، عاطفي، معنوي، فردي، اخلاقي و شناختي است؛ و به اين نتيجه رسيديم كه اين ديدگاه بيشتر به ديدگاه اسلامي نزديك تر مي باشد. در اكثر كتاب ها به بعد شناختي انسان توجه بيشتري شده به صورتي كه ساير ابعاد را در بيشتر كتاب ها در تنگنا قرار داده است و حتي مي توان گفت ناديده گرفته شده اند. با توجه به اينكه اين كودكان داراي نيازهاي ويژه اي هستند در تأليف كتاب هاي درسي شان هم بايد به اين نكته توجه مي شود و به صورت ويژه به ابعاد جسماني و فردي و معنوي بيشتر توجه مي شد. در تحليل كتابهاي موردنظر به لحاظ معرفت شناختي، مطالب كتاب ها در سه بعد حسي، شناختي و خلاقانه طرح گرديده و به اين نتيجه رسيديم، با توجه به اينكه هم ادراك حسي، شناختي و هم قدرت خلق و ساختن مد نظر بوده، رويكرد اين كتاب ها به لحاظ معرفت شناسي مبتني بر ديدگاه سازنده گرايي است. همچنين كاملا مشهود است در اكثر كتاب ها به يادگيري شناختي و حسي
    Thesis summary

  4. بررسي ويژگيهاي عناصر برنامه درسي شاد در دوره ابتدايي از ديدگاه نل نادينگنز
    پناه الهي فرزانه 2022
    يكي از نياز هاي مهم و ضروري دانش آموزان در دوره ابتدايي نياز به شادي است كه باعث رشد در بعد جسماني، شناختي، عاطفي، اخلاقي و معنوي مي شود. هم چنين باعث شكوفايي استعداد دانش آموزان و انرژي آنان را دو چندان مي كند و موفقيت تحصيلي آن ها آسان تر تحقق مي يابد. از سويي ديگر شادي در برنامه درسي ايران جايگاه خاصي ندارد و توسعه آن مورد توجه قرار نگرفته است. يكي از صاحبنظران تعليم و تربيت كه به شادي اهميت داده و آن را جزء هدف اصلي آموزش و پرورش و زندگي انسان دانسته نل نادينگز مي باشد. نادينگز استدلال مي كند كه شادي كودكان بايد هدف اصلي تحصيل آن ها باشد . به نظر نادينگز دست يافتن به شادي در انديشۀ برنامه ريزان تعليم و تربيت هدفي غايب است. لذا هدف اصلي پژوهش حاضر مفهوم پردازي برنامه درسي شاد در دوره ابتدايي از ديد گاه نل نادينگز مي باشد. اين پژوهش از رويكرد پژوهش كيفي از نوع مطالعه تحليلي- اسنادي انجام شده است. ميدان پژوهش كليه منابع دست اول و دست دوم بود كه به انديشه نادينگز پرداخته بودند. نمونه گيري به روش هدفمند تا رسيدن به اشباع نظري از منابع در دسترس انجام شد و در نهايت 11 كتاب و 20 مقاله از منابع دست اول و 3 كتاب و 24 مقاله از منابع دست دوم به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوري اطلاعات به صورت كتابخانه اي بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از كدگذاري و مقوله بندي استفاده شد. نتايج پژوهش حاكي از آن است در بعد اهداف برنامه درسي شاد، سه مقوله شامل ماهيت اهداف ، محتواي اهداف و تصميم گيري در انتخاب هدف شناسايي شد. محتواي برنامه درسي شاد شامل چهار مقوله ماهيت محتوا ، انتخاب محتوا ، مواد و موضوعات محتوا و انسجام محتوا بود. روش تدريس برنامه درسي شاد شامل دو مقوله ماهيت تدريس و روش آموزش موضوعات و ارزشيابي برنامه درسي شاد نيز شامل دو مقوله ماهيت ارزشيابي و روش ارزشيابي بود. براي هر كدام از مقولات نيز زيرمقوله هايي شناسايي شد كه در مجموع 108 زير مقوله بود.
    Thesis summary

  5. تربيت معنوي كودكان در «قصه هاي مجيد» بر اساس روابط چهارگانه ي انسان
    خاطره افشاري عابد 2021
    هوشنگ مرادي كرماني از نويسندگان نامدار و صاحب سبك در حوزۀ ادبيات كودك و نوجوان است و آثار او به زبانهاي مختلف ترجمه شده است. «قصه هاي مجيد» يكي از معروفترين آثار مرادي كرماني است. اين مجموعه داستان، سرشار از نكات تعليمي و تربيتي است كه به صورت غيرمستقيم و در قالب داستان بيان شده اند. پژوهش حاضر به بررسي تربيت معنوي بر اساس روابط چهارگانه ي انسان در قصه هاي مجيد مي پردازد. روابط چهارگانه، شامل رابطه با خدا، خود، ديگران و طبيعت مي شود. در مجموعه داستان قصه هاي مجيد، رابطه ي مجيد با مادربزرگش و ديگران بيشتر جلب توجه مي كند. رابطه ي محبت آميز مجيد و بي بي با حيوانات، تجسمي لطيف و انساني از رابطه با طبيعت است. رابطه با خدا را بيشتر در شخصيت بي بي، اعتقاداتش و پايبندي اش به رعايت حقوق ديگران مي توان ديد. كشمكشهاي احساسي و عقلاني مجيد با خود، ترديدها، تصميم گيريها و پشيمان شدنها بخشي از روابط مجيد به عنوان يك پسر دوازده ساله با خود است. اين پژوهش به شيوه ي توصيفي تحليلي و با استفاده از منابع كتابخانه اي انجام شده است.