Masoumeh Rayaan

Assistant Professor

Update: 2024-05-16

Masoumeh Rayaan

Faculty of Humanities / Department of Theology

Ph.D. Dissertations

  1. نقد و بررسي روايات كتاب يوم الخلاص في ظل القائم المهدي (عج)
    مرتضي شرفي 2023
    احاديث حوزه مهدويت ناظر به نشانه هاي ظهور و احوال آخرالزمان، از اهميّت بسياري برخوردارند. انجام پژوهش هاي عميق، دقيق و جامع در اين حوزه روايي، هم به جهت بررسي اصالت آنها، و هم به لحاظ استنتاج هاي متنوعي كه از آنها انجام مي گيرد، بسيار ضروري مي نمايد. در پژوهش پيش رو، كتاب «يوم الخلاص» اثر كامل سليمان؛ نويسنده معاصر لبناني كه در حوزه روايات مهدوي شهرت و رواج خاصي پيدا كرده، هرچند با اشكال هاي جدّي هم روبرو است، از منظر سندي، متني و محتوايي مورد تحليل و نقد قرار گرفته است. نتيجه به دست آمده بيانگر آن است كه مؤلف كتاب نتواسته تحقيق و تفحص درخوري در روايات مهدوي ارائه دهد بلكه عمدتاً به تنظيم و نقل روايات موجود در دو كتاب «الزام الناصب» و «بشارة الاسلام» پرداخته است. در كتاب يوم الخلاص روايات بسياري بر اساس معيارهاي نقد متني همچون قرآن، سنت قطعي، عقل، عقل، تاريخ، حس و ... نا استوارند. بعلاوه از آنجا كه مؤلف به دنبال اثبات رخ نمودن نشانه هاي ظهور در عصر حاضر بوده، از ارائه هر گونه حديثي كه مؤيد اين ديدگاه باشد، ابايي نداشته؛ لذا احاديث ناصحيح و ضعيف، و بسياري را گزارش كرده است، نيز وي براي دستيابي به مفهوم و مقصود مورد نظر خود در روايات دخل و تصرف نموده است. گذشته از آن، تحليل هاي غيردقيق و نااستواري در ذيل برخي از روايات ارائه داده كه اين امر اعتبار و اهميت كتاب يوم الخلاص را در نزد محققان به شدّت تنزل داده است.

M.Sc. Theses

  1. تحليل ساختاري سوره مائده از نگاه درون متني و برون متني آيات
    مريم واحدپورهمداني 2022
    اجماع خاورشناسان بر اين است كه سوره مائده مشتمل بر موضوعات بي ربط و پراكنده اي است كه اين سوره را سبد بازيافتي هاي قرآن نموده و پيامبر اسلام(ص)، آياتي را كه در سوره هاي ديگر قرآن جاي نگرفته، در انتهاي عمر خويش به اين سوره ملحق نموده است. اين پژوهش در ردّ آن مدعا و براي اثبات استقلال و انسجام سوره مائده به عنوان سوره‎اي مستقل و آخرين نازله وحي سامان يافته و با تبيين غرض سوره و هدف مندي چينش آيات، افزون بر نظم خطي و فراخطي و به مدد ابزارهاي درون متني (سياق، تناسب، تفسير ساختاري، و كشف استدلالي و تحليلي سوره مائده) و ابزارهاي برون متني (تفسير آيات به آيات، بافت موقعيتي و روايات شأن نزول) انسجام و تناسب آيات سوره مائده را به اثبات رسانيده است. همچنين با بهره گيري از مطالعات دو خاورشناس معاصر، پروفسور «نيل رابينسون» و دكتر «ميشل كويپرس» در جهت اثبات انسجام ساختاري و پيوستگي سوره مائده بر اساس نظم متناظر لفظي و معنوي از يك طرف، و بر اساس بلاغت سامي، ساختار حلقوي، انعكاس متقاطع و پارالليسم از طرف ديگر، انسجام سوره مائده را بررسي نموده است. اين مطالعه كه با بهره گيري از منابع كتابخانه اي و با روش تحليلي- توصيفي، سامان يافته است، هدف سوره مائده را قانون‏گذاري در جهت تنظيم روابط داخلي مسلمانان با يكديگر و قانون‏گذاري در روابط بيروني مسلمانان با ساير مذاهب و انسان‏ها، روشن كردن خط ولايت و رهبري بعد از پيامبر (ص) و فراخواندن به وفاي به عهد و حفظ پيمان‏هاي حق و نهي بليغ از پيمان‏شكني مي‏داند. اين سوره به عنوان آخرين نازله آسماني بر پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص)، جمع‏بندي كل آيات وحي است كه هر بند آن ناظر بر بخشي از كل متن بوده و محور آن هدايت‏بخشي قرآن و نشان دادن هدايت‏گران در طول تاريخ و امت‏هاي آنان در مواجهه با پيامبرانشان‏ است و اينكه بعد از رسول آخر اين هدايت‏گري بر زمين نمانده و خداوند حكيم راه را بر مسلمانان نمايانده است. برآيند اين سوره سه محور اساسي زندگي مسلمانان «پايبندي به ميثاق الهي»، «وفاي به عهد ولايت بعد از رسول اكرم»، «زيست مسالمت آميز انسان‏ها با يكديگر» است كه اين سوره را به «وصيت نامه پيامبر(ص)» و «لمحة القرآن» تبديل نموده است.
    Thesis summary

  2. «تفسير هرمنوتيكي قرباني با تأكيد بر داستان هابيل و قابيل در قرآن و عهدين »
    مهتاب اصلاني كرم 2022
    قرآن كريم به عنوان آخرين و كامل ترين نازله ي آسماني بر پيامبر اسلام (ص)، براي بيان تمامي داستان‏ها و وقايع، شيواترين و كوتاه‏ترين عبارات را برگزيده و با تلخيص وقايع، منطقي ترين و شايسته ترين متون را جهت راهنمايي و هدايت بشر عرضه نموده است تا اهدافي چون تذكير و عبرت از سرگذشت پيشينيان را القاء نمايد. در اين راستا اين پايان نامه داستان اهداء قرباني فرزندان آدم (هابيل و قابيل) به پيشگاه پروردگار در قرآن را در مقايسه با عهدين با روش تحليلي-توصيفي و تطبيقي و با بهره‏گيري از منابع كتابخانه اي مورد مطالعه قرار داده و در پي آن بوده است با استفاده از سياق آيات در فهم هرمنوتيكي متن اين داستان در قرآن، دليل قرباني و ماهيت قرباني‏دهندگان را مورد واكاوي قرار دهد. بررسي‏هاي اين تحقيق نشان داد آيه 27 سوره مائده كه از دو فرزند آدم نام برده است، در سياق آيات بني‏اسرائيل قرار داشته و اشاره به حوادث دروني اين قوم دارد. علاوه بر آن با وجود تشابه پيرنگ اين داستان در قرآن ذيل آيات 15-32 سوره مائده، و عهدين در سفر تكوين، تفاوت هاي پنهان و آشكار بسياري ميان اين دو كتاب آسماني در اين واقعه وجود دارد كه موجب تفسيرهاي متنوع و خارج از بافت آيات شده است. ذكر جزئيّات فراوان ذيل اين داستان در عهدين كه با كذب در گفتار، ركاكت هاي لفظي و معنوي، تعارض، تعصّب و قوميّت گرايي همراه است، و اختصار و چشم پوشي از ذكر جزئيّات آن در قرآن كريم، از جمله تفاوت‏هاي اساسي داستان در دو متن مقدس است. نتايج اين پژوهش نشان داد، بيش از بحث قرباني در اين آيات، قتلي كه به‏وقوع پيوسته مورد توجه قرآن كريم بوده است، در حالي كه در تورات محور داستان به دو فردي كه در آن نقش داشته‏اند معطوف گرديده و چنان قصه‏پردازي شده است كه غرض از ذكر داستان فراموش گرديده و حواشي آن توسعه يافته است تا آنجا كه زمان وقوع قتل و قاتل و مقتول نيز همگي تغيير يافته‎اند. بسياري از مفسّران قرآن نيز بدون در نظر گرفتن سياق آيه 27 سوره مائده، و با تاسّي از تفسير تورات و عدم توجّه به اسرائيلي بودن و بي‏اعتباري و تناقض‏هاي دروني احاديث وارده ذيل اين آيه، در تبيين آيه به خطا رفته و همانند عهدين، اين دو برادر را فرزندان بلافصل حضرت آدم و دليل قرباني را همسرگزيني يا جانشيني آدم دانسته‎اند؛ حال آنكه به شهادت سياق آيات، اين دو فرد از قوم بني‏اسرائيلند كه مأمور
    Thesis summary

  3. نقش زن در پويايي خانواده و سلامت اجتماعي از منظر قرآن و روايات براساس تفاسير تربيتي و معاصر
    طاهره مهاجراني 2022
    زنان به عنوان همسر و مادر، محور زندگي معنوي خانواده هستند و بيشترين تأثير را در بين اعضاي خانواده خواهند داشت، آنگاه كه خود در سلامت رواني بوده و سرشار از پويايي و شادابي باشند. به موجب اين امر، آثار رواني و معنوي نشاط و پويايي زن به عنوان همسر و مادر، بر ديگر افراد خانواده تأثير مستقيم خواهد داشت. اين پژوهش با روش كتابخانه‎اي و مراجعه مستقيم به منابع تفسيري و روايي و با شيوه‏ي توصيفي – تحليلي، مطالبِ مرتبط با شادي و نشاط در اسلام و اثر شادي‏بخشي زنان بر روي اعضاي خانواده را مورد بررسي قرار داده تا به اين سؤال پاسخ دهد كه طبق آموزه‏هاي قرآني و روايي، زنان چگونه مي‎توانند شاد باشند و اين پويايي و نشاط را به ديگر اعضاي خانواده منتقل كنند و اعضاي چنين خانواده اي چگونه سلامت جامعه را تحت تأثير قرار مي دهند. نتايج تحقيق نشان داد كه زنان ابتدائاً خود بايد بانشاط و پويا باشند و عوامل دروني و بيروني شادي را در خود تقويت كنند تا بتوانند خانواده را به سوي زيستي شاد و پويا رهنمون سازند. عوامل دروني مؤثر بر شادي و نشاط زنان در اين نوشتار عبارتند از ايمان به خدا و تسليم او بودن، ارتباط با آموزه هاي اهل بيت (ع)، مثبت انديشي، اخلاق نيكو، زندگي در زمان حال و عشق و محبت، و عوامل بيروني آن نيز داراي داراي دو رويكرد مثبت و منفي است كه مؤلفه‏هاي مثبت آن عبارتند از فرزندآوري، رفاه اجتماعي، رفاه اقتصادي، گذراندن اوقات فراغت، خودآرايي و محيط آرايي، تغذيه و سلامت بهداشتي و رواني زنان، و مؤلفه‏هاي منفي تاثيرگذار بر شادي زنان نيز ساختار غير عرفي خانواده است كه در اين پژوهش بر كودك همسري، چندهمسري و طلاق عاطفي تاكيد شده است. زنان همچنين با تاثير بر شادابي و پويايي خانواده، مي توانند بر روي سلامت جامعه نيز مؤثر باشند و اين مهم با ورود فرزندان پويا و شاداب به جامعه و در پرتو تربيت اجتماعي آنان صورت مي گيرد و متضمن سلامت جامعه مي‏گردد.
    Thesis summary

  4. "واكاوي تاريخ حديث در دوره امام موسي كاظم(ع) با تأكيد بر ديدگاه مستشرقان"
    طاهره رنجبران 2021
    شناخت تاريخ حديث شيعه در فهم صحيح سخنان ائمّه معصومين (ع) نقش به‏سزايي دارد. امامان شيعه در همه اعصار به ترويج فرهنگ الهي در ميان جامعه خود اهتمام ورزيده اند؛ از جمله آنان امام كاظم (ع) هر چند با شرايط سخت دوران عبّاسي روبرو بود، اما علي‏رغم اين شرايط، نشر احاديث به صورت مستقيم و شفاهي يا مكاتبه، مناظره، احتجاج و پرسش و پاسخ ادامه يافت و امام كاظم (ع) در برابر فرقه هاي گوناگون كه مخالفت آشكار با شيعه داشتند، مواضعي متفاوت با امام صادق (ع) را در پيشبرد حقايق ديني اتخاذ نمود تا مدرسه پر رونق حديثي به جا مانده از امام صادق (ع) رو به افول ننهد و با وجود اختناق بني-عبّاس بيش از دو هزار حديث از وي تاكنون باقي بماند. توجّه به تاريخ تحوّلات حديث در زمان امام موسي كاظم (ع) و جوّ سياسي آن دوران، مورد توجّه جدّي محقّقان متقدّم و متأخّر شيعه در تببين تاريخ حديث عصر امام كاظم (ع) بوده است، از جمله طبرسي، نوبختي، شيخ عبّاس قمي، شيخ طوسي، و از معاصران دكتر احمد پاكتچي است كه دردائرة المعارف بزرگ شيعه، مدخل اصحاب حديث مطالب عمده‏اي را به نگارش درآورده‏اند. مستشرقين شيعه‏پژوه نيز مانند «دوايت دونالدسون»، «حامد الگار»، «هاينس هالم»، «اتان كلبرگ» و «سليمان كتاني» درباره اين امام بزرگوار (ع) مقاله هايي در دائرة المعارف اسلام ليدن و كتب مستقل خود به رشته تحرير درآورده‏اند. از نظر كليه اين محقّقان اوج تاريخ حديث شيعه و تأثيرگذارترين دوره در حيات تاريخ شيعه، دوران امام كاظم (ع) است. از ميان مستشرقان حديث‏پژوه، «اتان كلبرگ» تاريخ حديث شيعه را به طور كامل تفسير و تبيين نموده و مقاله نسبتاً طولاني در مورد امام كاظم (ع) به رشته تحرير درآورده است و از 150 اثر متعلق به 67 خاورشناس شيعه‏پژوه، بيشترين تعداد از آثار وي است كه او را معروف ترين و بزرگ ترين شيعه شناس غربي نموده‏است. در پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين سؤالات بوده‏ايم كه چگونگي تاريخ حديث در دوره امام موسي كاظم (ع) را از نظر محقّقان شيعه و مستشرقان، خصوصاً اتان كلبرگ مورد بررسي قرار داده و نتايج مطالعات آنان را مورد تحليل و تطبيق قرار دهيم. روش پژوهش در اين تحقيق به صورت تحليلي- توصيفي و تطبيقي، و با استفاده از منابع كتابخانه اي است.
    Thesis summary

  5. مطالعه‏ي تطبيقي روش‏شناسي مفسّران و محققان معاصر در آيات مربوط به زنان در سوره‏هاي نساء و نمل"
    زهرا راجي 2021
    هدف از انجام پژوهش پيش‏رو«مطالعه‏ي تطبيقي روش‏شناسي مفسّران و محقّقان معاصر در آيات مربوط به زنان در سوره‏هاي نساء و نمل» مي باشد. در قرآن، آيات فراواني درباره زنان وجود دارد كه برخي مفسّران، آن‏ها را به گونه اي تفسير نموده اند كه هويّت و شخصيّت انساني زن را زيرسؤال برده اند، گرچه برخي ديگر نيز شخصيت زن را در همان آيات برابر با مردان دانسته اند. اكثر تفاسير تا پيش از قرن چهاردهم و نيز بسياري از تفاسير اين قرن در آيات زنان با گرايش هاي روايي، فقهي، كلامي، ادبي، عرفاني، فلسفي، اشاري و نظاير آن به رشته تحرير درآمده است. در حالي كه پژوهش‏گران و اصلاح‏گران مسلمان معاصر در نتيجه تلاش هاي افرادي همچون محمد عبده، رشيد رضا، علامه فضل الله، علامه طباطبايي و زنان مفسري چون آمنه ودود، عايشه بنت-الشاطي، بانو امين، بانو گرجي و ...، با نگاه اجتماعي در تفسير قرآن كريم خصوصاً آيات مربوط به زنان به تفسير معاصر سمت و سويي تازه بخشيده‏اند. در اين پژوهش كه با روش توصيفي- تحليلي به واكاوي اين مسئله پرداخته‏، سؤال اصلي آن است كه كداميك از گونه هاي مختلف روش هاي تفسيري مفسّران در فرايند تفسير در آيات مربوط به زنان، متناسب با شرايط نوين زنان در عصر حاضر است؟ و فرضيه محقق آن است كه تحليل هرمنوتيكي بيش از ساير روش ها در تبيين عصري مسائل مربوط به زنان تأثير دارد. نتايج پژوهش نيز نشان داد روش‏ مفسّران و محقّقان معاصر، در تفسير به روز آيات مربوط به زنان در سوره‏هاي نساء و نمل، متفاوت بوده و غالب اين تفاسير از روش‏هاي اجتماعي بهره گرفته و كمتر متأثر از احاديث و روش‏هاي كلامي، فقهي، فلسفي و عرفاني بوده اند. همچنين جنسيّت مفسّر در تفسير اين آيات مؤثّر بوده گرچه قابل تعميم نمي‏باشد. بر اساس اين داده‏ها، رويكرد مفسّران معاصر به مسئله زنان، تا حد زيادي آغاز گفتماني نوين و پاسخ‏گويانه در برابري حقوقي و آزادي زنان از نگاه گرديده اسلام است. توجه ويژه ي قرآن به مسائل زنان با بررسي اوضاع و شرايط آنان پس از اسلام از نظر اين مفسران غير قابل انكار است و نشانه‏هاي ارج گذاري اسلام به زنان به زبان عصري قابل بازنمايي است.
    Thesis summary

  6. معناشناسي حيات و مرگ در قرآن كريم براساس مكتب بن با تأكيد بر نظريه ايزوتسو
    سميه افشاري آزاد 2021
    معناشناسي واژگاني يكي از زيرمجموعه هاي دانش معناشناسي است كه در كشف معاني قرآن كاربرد دارد. اين امر بر پاية كشف معاني و مفاهيم واژه هاي قرآني نيز به منظور فهم درست مخاطبان هر عصري از آيات قرآن كاربرد دارد. در اين راستا معناشناسي «مكتب بُن» يكي از مناسب‏ترين و مجرّب‏ترين روش‎هاي رسيدن به فهم واژگاني قرآن است. پروفسور «توشيهيكو ايزوتسو»، در معناشناسي مفاهيم قرآني بر اساس «مكتب بُن»، چهار گام زير را پي‏ريزي نموده است.1- معناشناسي واژگاني، 2- ميدان‏هاي معناشناسي، 3- مطالعات متني، و 4- مطالعات فرامتني. هدف پژوهش حاضر معناشناسي دو واژة «حيات» و «مرگ»، با بهره‏گيري از روش «ايزوتسو» است. در گام اول به معناشناسي دو واژه «حيات» و «مرگ» در كتاب‏هاي لغت و اشعار عصر جاهلي پرداخته‏ا‏يم. گام دوم، دسته‏بندي مشتقّات و تقابل دو واژه با استفاده از جدول، حضور اسم جلالة «الله» يا صفت و ضميري كه به خداي تعالي برمي‏گردد، با بسامد بالاي واژة ارض به نمايش گذاشته شده است. گام سوم، در مشتقات «حيات» بحث شده كه 185 بار در قرآن كريم به كار رفته است. در 71 مورد واژة «حيات»، 67 مرتبه در تركيب ابداعي قرآن، «حياة الدنيا» ظاهر شده و مترادف آن، عاجلة، عيش، بعث، نشور و خروج، و هم نشين هاي آن عَرَض، زينة، زَهرة، متاع، متاع الغرور، لعب، لهو و عذاب؛ و افعال هم نشين، يريد، فرحوا، و مشتقات آن افعال حُبّ، أثر و رضا، هستند. همچنين در واژه «موت» 165 مورد به‏كار رفته كه بيشترين بسامد آن در مترادفات هلك، قتل، وفي و صعق است. و علاوه بر آن، هم نشين هاي حيات و مرگ و عبارات كنايي دو مرگ و دو إحياء، جداگانه بررسي شده اند؛ و در گام چهارم مطالعات فرامتني اين واژگان پيش و بعد از نزول قرآن كريم است كه نشان مي‏دهد نگاه اعراب جاهلي به اين دو پديده‏ي دائمي زندگي و مرگ، نگاهي قبيله اي بوده كه فراتر از آن انديشه و هدفي وجود نداشته است. شجاعت، فداكاري، شاعري، سخنوري، زندگي و مرگ، همه به نام قبيله و براي سربلندي و افتخار قبيله بوده و عنصر «دهر» نقش اصلي در «حيات» و «مرگ» موجودات عالم را داشته است. در نگاه فرامتني به «حيات» و «مرگ» در دوره نزول و بعد از نزول نشان مي‏دهد كه معناي اصلي اين دو واژه تغييري نيافته اما اين دو كلمه داراي روح و سرزندگي شده اند؛ زيرا خداوند به خودِ «حيات» نيز روح بخشيده است. خداوند در قرآن كريم «حيات» بخ
    Thesis summary

  7. تاريخ‏گذاري روايات مدح و ذمّ زنان بر اساس تحليل إسناد و متن (با تأكيد برخير وشرّ يودن زنان)
    رضوان قياسي قانع 2021
    تاريخ‏گذاري روايات يكي از روش‏هاي نوين حديث پژوهي است كه برمبناي آن علاوه‏بر تعيين تقريبيِ زمان پيدايش روايت، مي‏توان سير ظهور و دلايل بروز آن و تفكر برهه‏اي از تاريخ انديشه مسلمانان را شناسايي نمود. اين پژوهش در راستاي بهره‏مندي از اين‏گونه روش _ تاريخ‏گذاري بر مبناي اسناد، متن، و متن و اسناد توأمان- روايات مدح و ذمّ زنان را با تأكيد بر خير و شرّ بودن آن ها، با استفاده از منابع كهن روايي و تاريخي سامان داده و به بررسي گزاره هاي مورد مناقشه و بحث‏برانگيز در مورد زنان در چهار روايت: "نقصان عقل زنان"، "شرّ بودن زنان "، "بهشت و مادران" و "خير بودن زنان" پرداخته است. مراحل انجام اين پژوهش در سه مرحله با ترسيم شبكه إسناد روايات و تحليل شبكه‏ها، تحليل متن روايات، و تحليل توأمان متن و سند آن‏ها بوده و تلاش نموده تاريخ تقريبي و مكان ظهور روايات و دلايل بروز آن‏ها را پيش‏بيني نمايد. از دستاوردهاي اين پژوهش مي توان به اين موارد اشاره كرد: متن روايت "النساء نواقص العقول" كه ذيل روايات فقهي عالمان اهل سنّت ذكر شده، به جهت نيازمندي عصري قرن دوم كه قرن تكوين فقه بوده است ظهور يافته، و به كتب روايي شيعه وارد شده است. متن نهج البلاغه تقطيع از متون اهل سنت بوده است كه ذيل عنوان خطبه امام علي (ع) در جنگ جمل شهرت يافته، ولي پيش از آن در كتاب المسترشد ذيل نامه امام علي (ع) بعد از جنگ نهروان آمده كه در آن متن نيز ادراج شده است. تاريخ ظهور اين روايت در كتب اهل سنت قرن دوّم و در كتب شيعه قرن سوم پيش‏بيني شده و خاستگاه اوليّه آن مدينه است. روايت "المرأة كلّها شرّ" با توجّه به تاريخ تدوين نهج البلاغه در قرن چهارم، با تفكّرّات دوران عباسي هم خواني داشته و به دليل دست‏اندازي زنان دربار در حكومت و سياست، نقل اين سخن از مأمون خلفيه عبّاسي گزارش شده و روايتي قرن سوّمي و متعلق به بوم عراق است. روايت "اكثر الخير في النّساء" از امام صادق (ع)، از طريق شيخ صدوق آمده و منبع ديگري ندارد و توصيه‏اي اخلاقي در تشويق جوانان به تشكيل خانواده بوده و تاريخ تقريبي ظهور و گسترش آن قرن سوّم در كوفه است. روايت "الجنة تحت اقدام الامهات"متني داستاني با سندي مخدوش بوده و متعلّق به انتهاي قرن اول در مدينه مي‏باشد.
    Thesis summary

  8. مطالعه چگونگي مواجهه معلمان عربي پايه دهم با تغيير برنامه درسي عربي بر اساس سند تحول بنيادين
    معصومه زيوري مراد 2018
    پژوهش حاضر با هدف بررسي چگونگي مواجهه معلمان عربي پايه دهم با تغيير برنامه درسي عربي بر اساس سند تحول بنيادين صورت گرفته است. اين پژوهش با رويكرد پديدارشناسي انجام گرفته است. مشاركت كنندگان در اين پژوهش، 15 نفر از معلمان عربي پايه دهم در شهر همدان درسال تحصيلي97-1396بوده اند كه به روش گلوله برفي نمونه گيري شدند. ابزارجمع آوري اطلاعات، مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته و مشاهدات كلاسي بوده است. داده هاي اين پژوهش به روش كدگذاري و مقوله بندي و با بهره گيري از عناصر چهارگانه تايلر و در سه سطح آگاهي، نگرش و رفتار تحليل شدند. نتايج نشان داده كه به طور كلي معلمان عربي نسبت به تغييرات برنامه درسي عربي بر اساس سند تحول بنيادين آگاهي دارند، آن را پذيرفته و اجرا مي كنند. علت اين امر آن است كه تغييرات اخير موجب بهبود برنامه درسي عربي شده است بنا به دلايلي از جمله: ايجاد علاقه براي دانش آموزان و جلوگيري از سستي و رخوت در يادگيري زبان عربي، به روز و جذاب شدن داستان ها، در كنار استفاده از واژگان پر كاربرد و جديد در متن درس، آسان شدن كتب عربي براي دانش آموزان و اُنس با قرآن، همچنين برقراري ارتباط با آن و خواندن متن درس ها با قرائت صحيح و رعايت مخارج حروف با كمك كتاب گويا. به علاوه آن ها اشكالاتي در اين تغييرات مي بينند كه عبارت است از: عدم قايل شدن تمايز در برنامه درسي عربي براي رشته هاي مختلف، اختصاص ندادن زمان مجزا و نمره مكفي براي اجراي مكالمه، ضعف قواعد و ارائه آن به شكل ناقص و بدون نظم كه باعث سردرگمي دانش آموزان شده است وكمبود زمان تدريس براي برنامه درسي عربي.
    Thesis summary