Niazi Ghodratollah

Associate Professor

Update: 2024-05-16

Niazi Ghodratollah

Faculty of Humanities / Department of Theology

Ph.D. Dissertations

  1. تحليل تطبيقي اعمال حقوقي صغير مميّز در فقه معاصر فريقين و حقوق ايران
    حسين ابراهيمي 2023
    بطلان يا عدم نفوذ اعمال حقوقي مثل تصرّفات(خريد و فروش و ...) صغير مميّز در اموال خودش، مسأله اي قابل تأمل و در خور بحث در فقه شيعه و اهل سنت و حقوق ايران به شمار مي رود. گروهي از فقها، تصرّفات صغير را در برخي موارد جايز شمرده در حالي كه گروهي ديگر، صغير مميّز را به طور مطلق مسلوب العباره دانسته و تصرّفاتش را باطل و غير قابل قبول مي دانند. قانون مدني نيز تصرّفات و اعمال حقوقي صغير مميّز را بجز در موارد استثنائي ( تنها در صورتي كه اعمال صغير به نفع او باشد ) مجاز نمي داند. در حالي كه با عنايت به نص صريح آيه و روايات و نيز عدم تحقق اجماع مورد ادعاي طرفداران بطلان، نمي توان به صورت مطلق حكم به مسلوب العباره بودن كودكان كرد. بلكه با توجه به تحوّلات و پيشرفتهاي علمي عصر حاضر نسبت به قرون گذشته، مي توان ادعا كرد كه كودكان امروزي چه بسا در فهم و درك موارد بسياري، از افراد بزرگتر سبقت گرفته اند، در نتيجه مي توانند تصرّفات و اعمال حقوقي را بر عهده بگيرند. براي قول به صحّت معاملات كودكان، به آيه «ابتلاء» استدلال نموده ايم، با توجه به ادلّه موجود، متفاهم از آيه، كفايت «رشد» در داد و ستد كودكان مي باشد، و بلوغ تنها طريق و اماره اي براي رشد است و موضوعيت ندارد. پس نيازي نيست، كودكان براي تصرّفات حقوقي خود بالغ باشند. همچنين مبناي حجر صغير مميّز، تنها حمايت از او است، با اين اوصاف در نگاه اول نمي توان كودك را به طور مطلق از اعمال تصرّفات حقوقي منع كرد، بلكه با توجه به مبناي حجر صغير (حجر حمايتي) بايد از انجام اعمال و تصرّفات حقوقي او حمايت كرد، و نيز مي توان حجر صغير را با ضميمه كردن اجازه ولي او برطرف نمود، و تصرّفاتش را جايز دانست. بعلاوه در مواردي كه كودكان به دليل سن كم خود و بي تجربه بودن دچار ضرر مي شوند، قوانين ما بايد حمايت خود را متوجه كودكان كنند تا آنها نيز بتوانند در جامعه اين حمايت قانون را لمس نمايند. جريان سيره و بناي عقلاء نيز در جميع اعصار حمايت خود را از داد و ستد كودكان در عمل نشان داد ه است و همينكه مخالفت صريح خود را با اين اعمال كودكان اعلام نكرده اند نشان از رضايت ضمني آنها بر اين عمل بوده است به ويژه اگر اين سيره و بناي عقلاء به زمان معصوم (ع) متّصل باشد، مهر تأييدي بر صحّت اعمال و تصرّفات حقوقي كودكان است.
  2. مسئوليت مدني ناشي از استفاده از حق
    نبي سبحاني 2017
    منجر شدن اعمال حق به زيان ديگري در پاره اي موارد سبب گرديده است مطالعه مسئوليت مدني ناشي از اعمال حق در حقوق مدني مهم جلوه كند و اين سؤال مطرح شود كه آيا كسي كه از حق خودش در چارچوب شرع و قانون استفاده مي كند مسئول شناخته مي شود؟ لذا اين پژوهش با موضوع قرار دادن «مسئوليت مدني ناشي از استفاده از حق» سعي نموده است به روش تحليلي _ توصيفي و با مراجعه به منابع فقهي به ويژه فقه اماميه و منابع حقوقي به مطالعه و تحليل اين مسئله بپردازد. اكثر فقها و حقوق دانان نظريه عدم مسئوليت صاحب حق در قبال خسارت هاي ناشي از اعمال حق خويش را با ادعاي ملازمه بين حق و عدم مسئوليت كه مبتني بر اجماع، قاعده تسليط و قاعده الجواز الشرعي ينافي الضمان است پذيرفته اند. نگارنده با نقد دلايل عدم مسئوليت صاحب حق، ملازمه حق با عدم مسئوليت را نپذيرفته با ذكر نمونه هاي از پذيرش مسئوليت ناشي از اعمال حق در نظام حقوقي اسلام، مسئول دانستن صاحب حق را بر مبناي قاعده لا ضرر و قاعده اتلاف در پاره اي موارد ممكن دانسته است. اين پژوهش بامطالعه نظريه سوءاستفاده از حق، موارد سوءاستفاده از حق را به علت عدم حمايت قانون از آن خارج از اعمال حق دانسته است. همچنين به اين مطلب اشاره شده است كه در نظام حقوقي اسلام حق حاكميت كه به ظاهر حق و درواقع تكليفي الهي است اگر مورد سوءاستفاده واقع شود تجاوز از حق صورت گرفته است و مشمول قواعد مسئوليت مدني خواهد بود. مسئوليت مدني اشخاص حقوقي در موارد اعمال حق و سوءاستفاده از حق همچون مسئوليت افراد حقيقي است با اين تفاوت كه در افراد حقوقي كه به حكومت مرتبط اند در صورت تقصير شغلي، خسارت ناشي از رفتار آنان از بيت المال جبران مي شود.
  3. معادن و مالكيت آن در فقه اماميه و نظام حقوقي ايران
    كريم كوخائي زاده 2017
    امروزه ثروت هاي معدني، مي تواند نقش اساسي در بهبود وضع اقتصادي بشر داشته باشد، چون همه كالاهاي مورد نياز و استفاده ي انسان، به زمين و مواد معدني آن بستگي دارد. از آنجا كه فقدان يا اجمال در حقوق مالكيت معادن، با توجه به وجود فنّاوري هاي جديد حفاري و استخراج، مساوي با نابودي آن ها خواهد بود، تعيين حدود مالكيت معدن در فقه و حقوق تأثير مهمي در بهره برداري درست از اين سرمايه دارد. سؤال اين است كه مالك معدن كيست و حدود مالكيت اشخاص در معادن تا كجاست. معدن موادي هستند كه از زمين استخراج مى شوند، اين مواد هر چند كه اصل آن ها از زمين است ولى به خاطر ويژگي هاي خاصي مورد توجه عقلا قرار گرفته و باعث افزايش ارزش و منافع آن شده و نام معدن به خود گرفته است و اصطلاحاً ديگر به آن زمين اطلاق نمى گردد. تعيين مصاديق معدن در فقه به عرف محول شده است. در اين رساله معادن تقسيمات سه گانه اي دارد، يكي تقسيم به معادن ظاهري و باطني است كه در خصوص مالكيت آن ها چهار ديدگاه در فقه ارائه شده است. مشهور قدما و شماري از معاصرين قائل اند كه معادن از انفال است؛ و مهم ترين دلايل ايشان روايات، از جمله روايت اسحاق بن عمار و سيره عقلا مي باشد. تعدادي از فقها، معدن را از مباحات عامه مي دانند و به ادله اي چون شهرت، اطلاق اخبار خمس معدن، اصل اباحه، سيره مستمر استناد كرده اند. برخي ديگر مالكيت معادن را تابع زميني مي دانند كه در آن تكون يافته اند؛ معادن موجود در زمين خصوصي از آن مالك آن و معادن موجود در زمين هاي عمومي، براي عموم مردم و معادن موجود در اراضي انفال، از آن امام است؛ و مهم ترين دليل آن ها سيره عقلا و جزء زمين بودن معدن است. برخي بين معادن ظاهري و باطني تفصيل داده اند و دليل آن ها اجماع است. در نظام حقوقي هم قانون گذار و حقوقدانان قائل به انفال بودن معادن هستند. نگارنده با روش تحليلي- توصيفي و با مراجعه به منابع و استفاده از روش سند كاوي و تحليل محتوا قائل به انفال بودن معادن شده است. دوم تقسيم معادن به اعتبار اراضي كه معادن در آن يافت مي شوند، است كه در اين خصوص شش قول وجود دارد؛ مشهور فقها بين معادن واقع در زمين مملوك به مالكيت خاصه و معادن واقع در اراضي عمومي تفصيل قائل شده اند، بدين معني كه در اولي تبعيت و در دومي عدم تبعيت را پذيرفته اند. به نظر نگارنده حق در مسأله عدم تبعيت مالكيت معادن از مال
  4. بررسي ساخت نحوي آيات الاحكام
    اكبري آذرشربياني حسن 2015
    دريافت معناي يك متن در هر زباني مستلزم دريافت معناي جملات و دريافت صحيح جملات مستلزم آشنايي با قواعد و اصول نحوي آن زبان مي باشد. زبان عربي نيز از اين قاعده مستثني نيست. تعدد و تكثر مسايل نحوي در زبان عربي بيشتر از هر زبان ديگري مسائلي را به وجود مي آورد كه در آن با در نظر گرفتن ساخت هاي نحوي متعدد، معناهاي متفاوت و متعدد ايجاد مي شود كه نهايتا اين معناها بر اساس ساخت هاي نحوي، تأويل، تفسير و ترجمه مي شوند. اين مسأله در آيات الاحكام نمود خاصي پيدا مي كند. چرا كه بر اساس اين آيات قوانين موضوعه اسلام تدوين مي گردد و ابهام و اشكال در تركيب و ساخت نحوي اين آيات، اختلافات عديده اي را بين علماي ديني به وجود مي آورد كه نتيجه ي آن اختلاف فتواي مجتهدين و فقها در احكام فقهي است همين طور مي توان به قراءات متنوع و متعدد موجود از قرآن كريم و به تبع آن به تنوع و تعدد تفسيرها و ترجمه هاو تأويل ها از اين آيات اشاره كرد. تعدادي از ساختار هاي نحوي و جملات نسبت به ساير ساختارها و جملات كاربردي بيشتري دارند، جملات امر و نهي و ساختارهاي شرطي وساختار منادا و حذف و تقديم و تأخير بيشترين تأثير را در برداشت فقهي از اين آيات دارند لذا آنچه مسلم است اين است كه دست يافتن به معناي صحيح و مطابق با واقع اين آيات مستلزم آشنايي و به كار گيري علم نحو و توجه به ساختارهاي نحويست. لذا ما در اين پژوهش برآنيم كه اوّلا ساختار نحوي آيات الاحكام را مورد بررسي قرار دهيم ثانياً آياتي را كه در بين آيات الاحكام مسائل نحوي موجبات چند معنايي و مبهم شدن معناي اين آيات شده را مشخص نماييم ثالثاً مشخص نماييم كه علم نحو تا چه حد در رفع ابهام از آيات چند معنايي كاربرد دارد

M.Sc. Theses

  1. تحليل فقهي ماهيت مذاكرات قبل از انعقاد عقد نكاح از ديدگاه فقه فريقين
    سيدمصطفي ميرغفاري 2023
    با توجه به اين كه غالب عقود به نحوي بر مذاكره و قرارهاي قبلي مبتني هستند و طرفين بر اساس گفتگوها به موضوع عقد مبادرت مي ورزند، شناخت صحيح ابعاد و مسائل حقوقي اين مهم ضرورت دارد. طبعاً در نكاح نيز زوجين طي مرحله شناخت از يكديگر و قبل از انعقاد عقد، مذاكراتي را صورت مي دهند. از اين مرحله مي توان به عنوان دوره پيش قراردادي تعبير كرد كه در آن، دو طرف امكان بستن قرارداد را با يكديگر مي آزمايند و ضمن مذاكره در مورد شروط و قيود تعهد پيش روي، تمام ابزارهاي ضروري را براي انعقاد قرارداد به كار مي گيرند تا در نهايت به هدف خود كه همان انعقاد قرارداد اصلي است، برسند. در اين پژوهش با روش تحليلي-توصيفي به تحليل فقهي ماهيت مذاكرات قبل از انعقاد عقد نكاح از ديدگاه فقه فريقين پرداخته شده است.
  2. رابطه بلوغ و رشد در فقه اماميه
    مرتضي جوزي 2023
    كي از موضوعات فقهي كه در حال حاضر از اهميت خاصي برخوردار است مساله بلوغ و ر شد است. رشد و كمال طبي عي انسان در بلوغ است كه باعث حفظ عقل و نسل آدم ي م ي شود و عقلانيت او قدرت و قوت مي گيرد. اين حالت گذر از دوران طفولي ت به مرز كمال و ر سيدن به رتبه مردان و زنان است. از اين رو و بر اساس علم پزشكي و آيات قرآ ني اگر احتلام در وقت مناسب خود پ دي د آي د بلو غ حاصل مي آي د و براساس قرآن و ديدگا ه بيشتر فقها ي اماميه ، فقط بلوغ جنسي نشانه پايان يافتن دوران كودكي و تحقق كامل مسئوليت بر فرد است. انسان در دوران كودك ي دارا ي حقوق ي است، اما به دليل نقصان در فهم و ادراك وكامل نشدن اراده، فاقد مسئولي ت بوده و باي د مورد حمايت قرار گيرد. در فقه اسلامي بلوغ، نقطه شروع مسئوليت و اهليت برا ي استيفاي حق است. بين بلوغ و رشد ملازمه قطعي وجود ندارد ليكن بطور كلي بلوغ با مراتب ي از رشد همراه است . در فقه، سن بلوغ، اماره ر ش د دانسته نشده است، بلكه مشهور بر اين عقيده اند كه رشد باي د احراز شود، خو اه قبل ادن به سن بلوغ، يا بع د از آن. در تحقيق پيش رو به بررسي رابطه بلوغ و رشد در فقه اماميه مي پردازيم . و
  3. مباني چند همسري و احكام آن در فقه اسلامي
    نرگس اكبري حيدري 2022
    ازدواج از قوانين مهم طبيعت براي بقاء نوع موجودات زنده است. اين امر در ميان انسان ها بر اساس يك قرارداد و پذيرش يك سلسله مسئوليت ها از طرف زوجين (زن و مرد) شكل مي گيرد. تشكيل خانواده غالبا با ازدواج يك مرد با يك زن(تك همسري) وگاهي با ازدواج يك مرد با چند زن(چندهمسري) محقق مي شود. بررسي اين موضوع در اقوام و اديان مختلف نشان داد، چند همسري همواره در بين انسان ها امري پذيرفته شده و رايج بوده است. سؤالي كه جاي طرح دارد اين است كه آيا تك همسري يك اصل است و تعدد ازواج نوعي استثناء و در صورت ضرورت قابل قبول است يا در شرايط عادي هم بلامانع و مجاز است؟ اين پژوهش، با بررسي مباني عرفي و ديني چند همسري به روش تحليل و توصيف به اين نتيجه رسيده است كه در شريعت مقدس اسلام چند همسري با رعايت شرايط حتي در شرايط عادي مشروع است و در صورت تحقق، زوجين ملزم به رعايت احكام و مقررات آن مي باشند.
  4. تبيين ماهيت تعهد به نفع شخص ثالث در فقه اماميه
    مهدي ذوالقدري 2021
    در خصوص ماهيت تعهد به نفع شخص ثالث در ايران چند ماده در قانون مدني وجود دارد مواد 196، 768 و 769 قانون مدني در خصوص تعهد به نفع شخص ثالث و ايفاي آن مورد اشاره قرار گرفته شده است در فقه اماميه نيز كه قانون مدني بر پايه ي آن و حقوق فرانسه بنيان گرفته است نوعي اجمال و ابهام درباره تعهد به نفع شخص ثالث وجود دارد كه در اين پايان نامه هدف اين بود كه اين ابهام، تا حدي روشن شود. يافته ها حاكي از آن است كه قانونوگذار البته با توجه فقه اماميه ايجاد تعهد را بدون دخالت اراده اشخاص ثالث به نفع آنان، با انعقاد قرارداد بين خود تعيين كرده است. البته شخص ذينفع امكان رد كردن اين تعهد را دارد. براين اساس سوال اصلي اين پايان نامه اينگونه مطرح شده است كه تعهد به نفع شخص ثالث درچه صورت قابل حصول است؟ و فرضيه نيز براين مبنا به اثبات رسيده است كه معيار شناسايي حق براي شخص ثالث، قصد و اراده طرفين قرارداد است. روش تحقيق، توصيفي-تحليلي بوده است.
  5. جرائم امنيتي و مجازات آنها از منظر فقه اسلامي
    پيام گردابي 2021
    وجود و احساس امنيت و آسايش از حقوق اوليه و ذاتي انسان ها مي باشد و در شريعت و آموزه هاي اسلامي توجه به خصوصي به اين مهم شده است به طوري كه در قرآن آيات فراواني در رابطه با جنبه هاي مختلف امنيت (از جمله امنيت فردي، جمعي، سياسي و اقتصادي و ...) نازل شده است كه بيانگر اهميت و جايگاه آن در رشد و تعالي و به سعادت رسيدن انسان ها و جوامع بشري مي باشد. در منابع روايي نيز به طور دقيق و ملموس تأكيدات و رهنمودهاي بسياري در راستاي حفظ حقوق و امنيت افراد نسبت به يكديگر آمده است. با وجود تمام اوامر و سفارشاتي كه در شرع در زمينه رعايت حقوق و عدم تعرض و تجاوز به حريم و امنيت افراد و جوامع آمده است، همواره عده ايي مرتكب اعمال و جرايمي مي شوند كه خلاف قانون و دستورات الهي و ساز و كارهاي تأمين و تضمين امنيت در جامعه مي باشد. در برخي موارد، عمده آسيب و لطمه جرم متوجه فرد خاطي مي شود ولي در جرايم امنيتي به دليل جنبه عمومي و ماهيت مخرب و تباه كننده جرم امنيت افراد و حكومت در معرض تهديد و خطر جدي قرار مي گيرد. به صورتي كه برخي با اعمال شرورانه و نامشروع همچون محاربه، ترور، جاسوسي و قاچاق اقلام ممنوعه و... موجب نقض امنيت و هرج و مرج و ايجاد رعب و وحشت در نهاد جامعه مي شوند. اين دسته از جرايم معضلي جدي و مهلك براي دولت و افراد محسوب مي شود و از صدر اسلام تاكنون بارها موجوديت حاكميت اسلامي را به خطر انداخته اند. بدين سبب شارع مقدس نيز به جهت حفظ حقوق و امنيت افراد و مقابله با خاطيان و متجاوزان، مجازات هايي را در قالب حدود و تعزيرات براي مجرمان در نظر گرفته است كه ميزان و معيار مجازات حدي در فقه به طور صريح بيان شده است ولي در تعزيرات بنابر صلاح ديد حاكم، مجرم به مجازات تعزيري محكوم مي شود. در اين پژوهش با استفاده از روش سند كاوي و تحليلي توصيفي و با مطالعه و تتبع در منابع فقهي و برخي منابع حقوقي، مصاديق جرايم عليه امنيت و مجازات آن ها در فقه اسلامي مورد بررسي قرار گرفته است.
  6. تبيين كيفيت تعلق خمس به ارباح مكاسب وآثار آن
    مريم اقابابايي 2019
    چكيده: يكي از مباحث مهمي كه مورد ابتلاء بسياري از مردم است بحث خمس ارباح مكاسب مي باشد. اين موضوع در باب خمس، فروع زيادي دارد كه از جمله ي آن ها تعلّق خمس به عين يا ذمّه ي مكلّف، جواز تصرّف در مال متعلّق خمس و امثال آن مي باشد. فقها براساس مباني مختلف به بررسي اين مسأله پرداخته اند. در اين تحقيق كه به روش تحليل و توصيف و سندكاوي انجام گرفته است، آراء فقها با مستندات آن ها بررسي شده و پس از مقايسه ي ديدگاه هاي مختلف، در مورد فروع بحث، اظهار نظر گرديده است. در مسأله ي كيفيّت تعلّق خمس، آراء و نظرات مختلفي وجود دارد. برخي بر اين عقيده اند كه خمس به ذمّه تعلّق مي گيرد؛ در نتيجه مكلّف مي تواند قبل از پرداخت خمس هر نوع تصرّفي را به صورت مجاز انجام دهد. گروه ديگري بر اين عقيده هستند كه خمس به عين تعلّق مي گيرد. برخي از اين گروه معتقدند تعلّق خمس به عين به نحو شركت در ماليّت است در نتيجه تصرّف در مال، پيش از پرداخت خمس جايز نيست. برخي ديگر معتقدند كه تعلّق خمس به نحو كلّي في المعين است بنابراين به استثناي مقدار خمس، مكلّف مي تواند در بقيه-ي مال تصرّف كند. مشهور، تعلّق خمس به نحو اشاعه در عين را پذيرفته است كه براساس اين مبنا هر نوع تصرّفي در مال غير مخمّس، ولو با شرط ضمان جايز نيست. مثلاً: تجارت با مال غير مخمّس فضولي بوده و منوط به اجازه حاكم شرع است. انجام مناسك حج نيز با چنين مالي موجب بطلان مناسك است و تقسيم ارث پيش از پرداخت خمس مال ارثي، جايز نبوده و اتلاف مال غير مخمّس موجب ضمان است. و
  7. نقش مصلحت در عدم اجراي احكام جزايي اسلام در عصر غيبت
    محمدامين جابري 2019
    بحث حدود و تعزيرات ازمباحث مهم فقهي است كه در طول تاريخ فقه فقهاي فريقين به تبيين و توضيح ان پرداخته اند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و فراهم شده نسبي شرايط اجراي ان مباحث جديدي مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است نخست اين كه ايا در عصر غيبت كه دولت اسلامي براساس نظريه ولايت فقيه جامع الشرايط اداره مي شود اجراي حدود جايز است يا اين كه مشروط به حضور و دستور مستقيم امام است دوم اين كه برفرض لزوم اجراي حدود در عصر غيبت ايا شرايط بين المللي و وجود مصلحت اقوي در عدم اجراي حدود مي تواند مجوز ترك اجراي ان و استفاده از مجازات جايگزين مناسب باشد ؟ در اين پز وهش موضوع را باشيوه تحليل و توصيف و سند كاوي مورد بررسي قرارداده و به اين نتيجه رسيده است كهدر عص غيبت فقيه جامع الشرايط مبسوط اليد مي تواند بلكه وظيفه دارد حدود راجاري نمايد ودر صورتي كه مصلحت حفظ اسلام اقتضا كند مي تواند ان را موقتا تعطيل و از مجازات مناسب جايگزين اسفاده نمايد
  8. ماهيت عيب كالاي مورد معامله و ملاك تشخيص ان از ديدگاه فقه فريقين
    راضيه همايي رحيمي 2018
    چكيده: در انجام هر داد و ستدي، ارائه ي كالاي سالم توسط بايع ضروري مي باشد، به طوري كه اگر مورد معامله معيوب باشد، آثار متفاوتي بر بيع خواهد گذاشت، به همين جهت شناخت مفهوم دقيقي از عيب بسيار ضروري مي باشد، تا در هنگام معيوب بودن كالا، احكام عيب بر معامله جاري شود. فقهاي فريقين در اين باره نظرات مختلفي را بيان كرده اند كه عبارت اند از: زياده و نقصان از خلقت اصلي، خروج از مجراي طبيعي، كاهش ارزش اقتصادي كالا، كاهش قيمت در عرف تجار، نقص از مرتبه ي متوسط و تشخيص عرف، كه قانون مدني با مورد اخير موافق است، يعني عيب را هر چيزي مي داند، كه در نظر عرف معيوب تلقي شود. قانون حمايت از حقوق مصرف كننده نيز موافق با برخي ديگر از فقها است، و هر تغيير حالتي را كه موجب كاهش ارزش اقتصادي كالا گردد، عيب مي داند. اما حقوق دانان به تمامي اين تعاريف ايراد گرفته و مناسب با كالاهاي مدرن امروزي نمي دانند، و با توجه به حقوق ساير كشورها، بيان مي دارند كه عيب در كالاهاي جديد و صنعتي، در طي مراحل طراحي، توليد و اطلاع رساني نمايان مي شود و ممكن است ماهيت آن در هر كالايي، متفاوت با كالاهاي ديگر باشد.
  9. تبيين احكام مسابقات ورزش حرفه اي بر مبناي فقه اماميه
    مهناز فرهادي 2018
    ورزش و مسابقات ورزشي در دنياي معاصر يكي از موضوعات مهم فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي است. كه مورد توجه جوانان، صاحب نظران مسائل اجتماعي، سرمايه گذاران و سياستمداران قرار گرفته است؛ به گونه اي كه تأثير آن در زندگي مردم را نمي توان ناديده گرفت. از آنجا كه در سبك زندگي اسلامي تمام فعاليت هاي انسان مسلمان بايد در چهارچوب احكام اسلامي و منطبق بر قواعد ديني باشد، مشروعيت فعاليت هاي ورزشي و حضور در تمرينات و مسابقات مربوط به آن و پرداخت و دريافت جوايز و احياناً فعاليت هاي اقتصادي مرتبط با آن از ديدگاه فقه اماميه سؤال مهم و قابل توجهي مي باشد. كه در اين پژوهش با استفاده از روش تحليل و توصيف به اين موضوع پرداخته شده است. نگارنده با ارائه معيار صحيح براي داوري در مورد حلال و حرام بودن فعاليت هاي ورزش و منافع مادي آن، ورزش ها و مسابقات حلال و حرام را تبيين نموده است.
  10. ملاك تعيين مقدار نفقه زوجه در فقه اماميه
    بهناز عزيزي 2017
    نهاد خانواده يكي از اركان مهم جامعه است كه سلامت و سعادت آن نقش بسزايي در سلامت و سعادت جامعه دارد. بقاء و دوام اين كانون مقدس متوقف بر اين است كه هريك از اعضاي آن به نقش و وظيفه خود آگاه باشند و به آن عمل نمايند. به همين دليل همه قانون گذاران به ويژه شارع مقدس به تبيين حقوق و وظايف زوجين كه دو ركن اساسي خانواده هستند اهتمام ورزيده و سعي نموده اند با وضع قوانين مختلف آرامش و آسايش و عدل و انصاف را در آن حاكم نمايند. در فقه اسلامي به دليل تواناييهاي موجود ، تامين مايحتاج مالي ( نفقه) به عهده زوج قرار داده شده است لكن در بيان معيار تعيين مقدار نفقه زوجه ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد . برخي نياز زن و گروهي شأن اجتماعي او و بعضي ديگر توانايي زوج و برخي شأن آن را معيار قرار داده اند . در اين پژوهش پس از مراجعه به منابع مكتوب فريقين و تجزيه و تحليل دلايل آراء مختلف قول اخير مورد تاييد قرار گفته است . نويسنده اميدوار است كه دستاورد اين تحقيق بتواند در حل و فصل دعاوي خانوادگي مربوط به
  11. تبيين مباني استنباط احكام فقهي از قرآن در سنت معصومين(ع)
    امير محمدي راستين 2017
    قرآن كريم، مهمترين منبع استنباط احكام شرعي است. بر اساس روايات موجود، امامان معصوم(ع) در موارد متعددي براي استنباط و بيان حكم فقهي به آيات قرآن استناد نموده اند. با توجه به جايگاه خاص اهل بيت(ع) در تفسير و تبيين آيات قرآن و بيان اصول و روش هاي استنباط از آن، شناخت و به كار بستن اين تعاليم، امري ضروري و داراي اهميت فراوان، در مسير اجتهاد فقيهان است. مطالعه و بررسي احاديث فقهي-تفسيري نشانگر آن است كه اهل بيت(ع) در استنباط و بيان احكام، علاوه بر آيات فقهي، به آيات اعتقادي، اخلاقي، تاريخي، علمي و قصه هاي قرآني استناد كرده اند و گستره ي آيات الأحكام را شامل مجموعه ي آيات قرآن دانسته اند. استنادات فقهي ائمه (ع) به قرآن را مي توان به دو دسته ي كلي تقسيم و بررسي نمود: دسته ي اول، استناداتي است كه بر اساس اصل «حجيت ظواهر الفاظ» و با توجه به معناي ظاهري و عرفي آيات انجام گرفته است. اين معنا براي هر كسي كه با لغت و قواعد زبان عربي آشنا باشد، قابل فهم و داراي حجيت است؛ هر چند ظهور معاني آيات براي همگان، به طور يكسان نيست و بر حسب نگرش و دانش افراد نسبت به قرآن، داراي مراتب متعددي مي باشد. دسته ي دوم، استناداتي است كه مبتني بر معاني باطني قرآن است كه فهم اين معاني براي همگان ميسر نيست و تنها اهل تدبر و راسخان در علم مي توانند به آن دست يابند. اين استنادات با شيوه هايي مانند: تفسير قرآن با قرآن، فهم دلالت هاي قرآني و استفاده از قواعد فقهي- اصولي انجام گرفته است. بررسي اين گونه از استنادات، نشانگر آن است كه امامان(ع) علاوه بر استفاده از قرآن در بيان احكام، به جنبه ي تعليم و ارا ئه ي طريق استنباط نيز نظر داشته اند. اقتباس و كاربرد اين اصول و روش هاي ارزشمند، مي تواند بسياري از مسائل و مشكلات موجود در استنباط احكام توسط فقيهان را حل نموده و نقش مهمي در راستاي پويايي فقه مبتني بر قرآن ايفا نمايد.
  12. مفهوم و مباني اعتبار بينه
    محمد نادري عارفي 2017
    موضوع اين پژوهش، مفهوم و مباني اعتبار بيّنه است. بيّنه، در فقه جهت اثبات موضوعات كاربرد دارد و يكي از ادلّه اثبات دعوي در محاكم اسلامي و از اركان مهمّ آن محسوب مي شود. بررسي مباني اعتبار بيّنه و قلمرو استفاه آن درفقه اسلامي از اهداف اين پژوهش مي باشد. شيوه انجام اين پژوهش به صورت تحليلي و توصيفي است. مهم ترين پرسش-هايي كه در اين پژوهش به آن پاسخ داده شده است عبارتند از: مفهوم بيّنه چيست؟ مباني اعتبار بيّنه چيست؟ قلمرو كاربرد بيّنه در چه مواردي است؟ پژوهش هايي كه تاكنون درباره بيّنه انجام شده، بيشتر مربوط به باب قضا و شهادات است، در اين پژوهش علاوه بر آن، كاربرد بيّنه در تمامي ابواب فقه، در موضوعات مورد بررسي قرار گرفته است كه نتايج حاصل از آن قابل استفاده خواهد بود. قاعده مهم فقهي البينة علي المدعي و اليمين علي من انكر، براي اثبات دعاوي و قاعده عموم حجيّت بيّنه، براي اثبات ساير موضوعات به كار برده مي شود.موضوعى كه با بيّنه اثبات مى گردد بايد داراى اثر شرعى و محسوس
  13. بررسي تطبيقي حقوق جنين در فقه مذاهب اسلامي
    ربابه طريقتي اراسته 2016
    جنين از ديدگاه اسلام هرچند فاقد هرگونه مسئوليت است ولي از حقوق مادي و معنوي بسياري برخور دار مي باشد. حقوقي كه در كتب فقهي و منابع روايي به توضيح و تشريح آنها پرداخته شده است.اين حقوق در تحت دو عنوان : حقوق مادي و حقوق معنوي مورد بحث قرار گرفته است. حقوق مادي مانند: ارث، وصيت، وقف، نفقه مي باشد. جنين در صورتي كه هنگام وصيت موجود باشد و زنده متولد شود اهليت تملك امور ياد شده را پيدا مي كند. درحقوق معنوي نيز بحث از حقوقي همچون حق حيات، سلامت جسم و روان ، حق نسب، حق داشتن پدر و مادر صالح و... مي باشد؛ حقوقي كه علي رغم نداشتن بار مالي بعضاٌ ممكن است از نظر اهميت بر حقوق مادي پيشي گيرد مانند حق حيات جنين، كه نه تنها مسلم ترين و مهم ترين حق وي مي باشد بلكه مبناي برخورداري وي از ساير حقوق نيزمي باشد كه در شرع و قانون به منظور احقاق آن، براي جلو گيري از سقط عمدي جنين، در هر مرحله اي كه باشد ضمانت اجرايي مانند تعيين ديه در نظر گرفته شده همچنين ديگر حقوق معنوي جنين نيز ناظر به آينده تربيتي و شخصيتي وي هستند حقوقي كه رعايت آنها سلامت جسمي و روحي رواني جنين را در آينده رقم مي زنند و بي توجهي بدانها ممكن است عواقب جبران ناپذيري را در پي داشته باشد. در شرع براي جنين ولايت قهري در نظر گرفته نشده است اما در حقوق ايران ولي قهري جنين، پدر و جدّ پدري دانسته شده است كه در قانون امور حسبي بدان اشاره شده است.. در بحث تعلق يا عدم تعلق حقوق به جنين همچنين نحوه ي بهره مندي وي مخصوصا در حقوق مادي، ديدگاه هاي متفاوتي از سوي فقهاي شيعه و سني ارائه شده كه در ضمن اين پژوهش بدانها پرداخته شده است.
  14. بررسي تطبيقي آيات الاحكام حدود مربوط به جرايم منافي عفت ازمنظرفريقين (شيعه و سني)
    علي رمضاني 2016
    مساله عفت وجرايم مرتبط با آن ، از مهمترين و ريشه دار ترين مسائلي است كه در قرآن كريم و همچنين روايات وارده از معصومين (ع) مورد توجه قرارگرفته است . پژوهش حاضر به مطالعه تطبيقي پيرامون آيات الاحكام حدود مربوط به جرايم منافي عفت كه عبارت از زنا و قذف هستند ،مي پردازد . زنا و قذف در آيات و روايات مورد مذمت و نكوهش واقع شده اند و به همين منظور در قرآن كريم جهت پيشگيري از اين گونه جرايم راهكارهايي ارائه شده است و ما در فصلي جداگانه به آن پرداخته ايم . آيات 15 و 16 سوره نساء وآيه 2 سوره نور دررابطه به احكام زناكاران است . در اين زمينه درباره اين كه دو آيه سوره نساء حكم زنا را بيان مي كنند يا بيانگر حكم مساحقه و لواط است و همچنين درباره وقوع نسخ آيات ، بين مفسران اختلافاتي ديده مي شود .آيات 4و 5 سوره نور حكم قذف را بيان مي كنند . در اين زمينه در مورد اينكه شهادت قاذف در آينده مورد قبول واقع مي شود يا خير، بين مفسران فريقين اختلاف نظر وجود دارد . در هر صورت اختلاف نظرات بين مفسران از آن جا كه محور بحث ، آيات قرآن كريم است ، ؛ هرچند ذيل بحث هاي فقهي اين دو نوع جرم وجود دارد در ميان فقهاي فريقين اختلافات بيشتري به چشم مي خورد .
  15. مباني فقهي اطاعت زوجه از زوج و قلمرو آن در فقه مذاهب خمسه اسلامي
    تقي زارعي فلاح نيا 2016
    چكيده موضوع اطاعت زوجه از زوج به عنوان يكي از موضوعات مهم در زندگي زناشويي مطرح است. هدف اين تحقيق بررسي چرايي اطاعت زوجه از زوج مي باشد و در پي آن است تا مباني لزوم اطاعت، قلمرو آن و پيامدهاي عدم اطاعت زوجه از زوج را تبيين نمايد. مديريت خانواده با مرد است، مديريت مرد در روابط بين زوجين به منزله اجحاف بر زوجه نمي باشد. از نظر عقلي و شرعي اطاعت زوجه از زوج لازم است، مهمترين آيه اي كه در اين باره قابل استناد مي باشد، آيه 34 سوره نساءاست كه قسمت اول آيه بر واگذار كردن مسئوليت اداره زندگي به مرد و لزوم پيروي زن از او دلالت دارد. قسمت دوم آيه به طور صريح، بر وجوب تمكين جنسي از شوهر دلالت دارد. در برخي روايات نيز بر اطاعت زوجه از زوج و لزوم اجازه از شوهر در موارد خاص؛ مانند روزه مستحبي يا خروج از منزل توصيه شده است. مشهور فقهاي اماميه محدوده اطاعت زوجه از زوج را تمكين جنسي و خروج زوجه از منزل مي دانند و در برخي اعمال عبادي مستحبي مانند روزه نيز اجازه زوج را لازم مي دانند. پرداخت نفقه زوجه بر زوج واجب است و اين وجوب مشروط به تمكين زوجه مي باشد؛ در صورتي كه زوجه در موارد معين، اطاعت زوج نكند ناشزه مي شود. در اين صورت زوجه، حق نفقه و حق قسم را از دست مي دهد. در صورت ادامه نشوز زوجه، ممكن است خانواده از هم بپاشد و كار به جدايي بكشد كه به نوبه خود مشكلاتي را به دنبال دارد.
  16. ابزارهاي اعلام اراده در اعمال حقوقي بر مبناي فقه اسلامي
    فريبا فرجي 2015
    اراده ي اشخاص ، اساس و زير بناي معاملات است و بدون قصد واراده ، ماهيت اعتباري به وجود نمي آيد، اما اراده امري مخفي ، دروني و نفساني است و ازديدگاه حقوق ، خواسته هاي دروني افراد تا جنبه بيروني پيدا نكند آثار حقوقي نخواهد داشت . به تعبير ديگر ، اراده از اموري است كه آگاهي از آن بدون كاشف ممكن نيست . براي احراز اراده ناگزير از وجود مبرز و كاشفي هستيم كه مورد تاييد قانون و شرع نيز باشد. انسانها شيوه هاي مختلفي براي ابراز قصد باطني و انشاءعقود و معاملات به كار مي برند كه شارع نيز به منظور ايجاد نظم و از بين بردن ريشه منازعات در جامعه ، برخي از آن شيوه ها را براي انعقاد معاملات حقوقي تاييد كرده است . در فقه اماميه به ويژه در متون فقهي قدما الفاظ به عنوان بهترين وسيله اعلام اراده معرفي شد است تا آنجا كه برخي بدون به كارگيري الفاظ در انشاي معاملات ادعاي اجماع نموده اند. در طي بحث از وسايل اعلام اراده ثابت شد كه تاكيد و به كارگيري الفاظ به اين دليل است كه الفاظ بهترين ، ساده ترين و متداولترين وسيله ابراز مقاصد دروني بوده اندو ابزار هايي چون فعل و اشاره و غيره نيز مي تواند در انعقاد عقود و معاملات مورد استفاده قرار گيرد. امروزه پيشرفت تكنولوژي و وجود روش هاي نوين ارتباطي دامنه وسايل اعلام اراده را نيز گسترده تر ساخته است . لذا با پيدايش مصاديق پيچيده تري از وسايل اعلام اراده جهت ايجاد تعهد ، تحليل صحيح و مناسب تري از اركان توافق ضروري مي نمايد. بررسي همه جانبه درباره ي مباني اعلام اراده به شكلي جديد ، سبب استحكام نظري آن و در نتيجه هم از جنبه ي نظري و هم عملي پاسخ گوي بسياري از مسائل و مشكلات حقوقي مي باشد.
  17. بررسي مباني فقهي و گستره امر به معروف و نهي از منكر در اصل هشتم قانون اساسي
    سيده فاطمه ذولفقاري سياه اسطلخي 2015
    قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، قانوني است كه از شرع مبين گرفته شده و داراي اصولي است كه اجراي آنها مي‏تواند جامعه‏اي آرماني را ساماند هي و زمينه رشد و تعالي همه‏جانبه براي شهروندان را فراهم آورد. از جمله اين اصول، اصل هشتم قانون اساسي با موضوع «امر به معروف و نهي از منكر» است كه دقيقا برگرفته از قرآن و سنّت و منطبق بر هدف نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مي‏باشد. روش اين تحقيق به صورت تحليلي- توصيفي ميباشد. و هدف از اين تحقيق شناخت شرايط و كيفيت امر به معروف مي باشد تا اين كه كسي به اشتباه نيفتد و نسبت به اين دو فريضه الهي كوتاهي نشود، با توجه به اهميتي كه براي امر به معروف و نهي از منكر ذكر شده است. پژوهش حاضر به بررسي اصل هشتم مي پردازد. مفاهيم امر، نهي، معروف و منكر در كتب فقهي و فرهنگ لغات تعريف شده و مصاديق آنها مشخص گرديده است، برخي مصاديق معروف شامل نماز، روزه و واجبات ديگري كه در كتب فقهي به طور مفصل بيان شده است و همچنين مصاديق منكر عبارت از؛ شرب خمر، زنا و محرمات ديگر مي باشد. علم به معروف و منكر، احتمال تاثير، اصرار مأمور و منهي و انتفاء مفسده و ضرر از شرايط امر به معروف و نهي از منكر بوده و امر به معروف و نهي از منكر شامل سه مرتبه قلبي، لساني و عملي مي باشد. نظارت دولت كه معمولا همان نظارت اجرايي مدنظر است، شامل نظارت انتظامي، اقتصادي و بهداشتي و ... مي باشد. و نظارت مردم بر دولت به صورت مطبوعات، رسانه هاي گروهي، راهپيمايي ها و ... مي باشد. برخي از آيات قرآن، از جمله: آيه71 سوره توبه و 110 سوره آل عمران و ... بر وجوب محتواي اين اصل دلالت دارند و روايات بسياري از ائمه معصومين(عليهم السلام) در اين باب وارد شده است. وجوب امر به معروف و نهي از منكر، اجماعي بوده و اهميت آن به اندازه اي است كه در اكثر كتب فقهي بابي مجزا به آن اختصاص داده اند. اما عقلي يا شرعي بودن و كفايي يا عيني بودن وجوب مورد اختلاف فقها مي باشد. اجتماع صالح، امنيت، انسجام و بقاي جامعه و وحدت آن، ضمانت اجراي احكام و دستورات الهي، برقراري عدالت اجتماعي، خير و سلامتي، قدرتمندي مومنان، تضعيف جبهه نفاق، شكوفايي اقتصاد و .. از آثار اجراي امر به معروف و نهي از منكر مي باشد و حكومت اشرار و فاسدان، مستجاب نشدن دعا، كم شدن روزي و نزديك شدن اجل، فاسد شدن زنان و فاسق شدن جوا
  18. مطالعه تطبيقي مجازات تبعيد از ديدگاه فقه اماميه و اهل سنت
    سيدحمزه موسوي 2015
    مجازات تبعيد از جمله مجازات هاي محدود كننده ي آزادي اشخاص است كه با حبس و زنداني نمودن كه آزادي اشخاص را به طور كامل از ميان مي برد تفاوت دارد. در اين نوع عقوبت مرتكبين برخي جرايم به ترك اجباري محل سكونت يا محل وقوع و ارتكاب جرم با در نظرگرفتن مسافت مشخصي با صدق عنوان غربت تبعيد و به مدت يك سال در برخي جرائم منافي عفت و اخلاق حسنه مانند زنا و يا به طور هميشگي درجرم محاربه ملزم مي گردند. اين عقوبت در فقه اماميه واهل تسنن به دليل آيه 33 سوره مائده « او ينفوا من الارض » واحاديث صحيحه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و روايات متواتر از ائمه اطهار (عليهم السلام) و صحابه پيامبر و سيره ي مسلمين و اجماع فقهاي فريقين اثبات مي گردد. جرائم حدي مانند زناي غير محصن، قيادت و محاربه در فقه اماميه مستوجب عقوبت تبعيد شده و در فقه عامه جرائم حدي زنا و محاربه و برخي جرايم تعزيري مانند: مخنث بودن وتشبيب مستوجب عقوبت تبعيد مي باشند. در اين نوشته با استفاده از روش تحليلي ـ توصيفي و مراجعه به منابع مكتوب، اقوال وآراء فقهاي مذاهب اسلامي را مورد نقد و بررسي قرار داده ايم اميد است نتيجه به دست آمده بتواند در رسيدگي به دعاوي مرتبط با اين مسأله مورد استفاده قرار بگيرد
  19. مثبتات ومسقطات عدالت درفقه فريقين
    تكتم بهرامپور 2015
    عدالت از صفات ارزشمند اخلاقي و حالات نفساني ذومراتب است . بالاترين مرتبه آن ملكه عدالت است كه باعث اجتناب از گناهان كبيره ، عدم اصرار بر گناهان صغيره و عدم ارتكاب خلاف مروت مي شود و پايين ترين مرتبه آن عدم ارتكاب گناهان كبيره و عدم اصرار برگناهان صغيره است . در معناي عدالت فقهي ميان فقها اختلاف اما قدرمتيقن اين است فردي كه ارتكاب كبيره و اصرار برصغيره نداشته باشد عادل محسوب مي شود . فريقين در برخي امور مهم اجتماعي مانند قضاوت ، شهادت ، افتاء و... عدالت را شرط دانسته از اين رو عدالت در اسلام اهميت بسزايي دارد. اين پژوهش علاوه بر بررسي مباني واماميه ، به صورت تطبيقي به بررسي مباني و نظرات علماي اهل سنت (چهارفرقه اصلي ) نيز پرداخته است و با مراجعه به آثار مكتوب و مفالات و كتب دو مذهب به وجوه مشترك و متمايز در ميان آنان دست پيدا كرده است . نتايج حاصل از اين پژوهش نشان مي دهد كه فقهاي اماميه در تبيين ماهيت عدالت دونظر عمده دارند : 1. عدالت ملكه بازدارنده از گناهان كبيره و صغيره و خلاف مروت است . 2. عدالت عدم ارتكاب كناه كبيره و عدم اصرار بر صغيره است . همچنين مثبتات عدالت از منظر اماميه معاشرت ، شياع ، شهادت دو عادل و حسن ظاهر است و مسقطات عدالت نيز ارتكاب كبيره ، اصرار بر صغيره و ارتكاب خلاف مروت مي باتشد . اين تحقيق نشان مي دهد فريقين در مثبتات و مسقطات عدالت داراي وجوه مشترك و متمايزي هستند . از منظر اها سنت در ثبوت عدالت ، حسن ظاهري كه كاشف از عدالت باشد كفايت مي كند همچنين مسقطات عدالت از ديدگاه آنان ارتكاب كبيره اصرار برصغيره و ارتكاب خلاف مروت مي باشد .
  20. بررسي رابطه ميزان استفاده از رسانه هاي ارتباطي و گرايش دانشجويان دختر دانشگاه بوعلي سينا به حجاب در سال تحصيلي 92-1391
    پريسا آذريون 2013