قدرت اله نیازی

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1402/12/24

قدرت اله نیازی

علوم انسانی / الهیات

رساله های دکتری

  1. تحلیل تطبیقی اعمال حقوقی صغیر ممیّز در فقه معاصر فریقین و حقوق ایران
    حسین ابراهیمی 1402
    بطلان یا عدم نفوذ اعمال حقوقی مثل تصرّفات(خرید و فروش و ...) صغیر ممیّز در اموال خودش، مساله ای قابل تامل و در خور بحث در فقه شیعه و اهل سنت و حقوق ایران به شمار می رود. گروهی از فقها، تصرّفات صغیر را در برخی موارد جایز شمرده در حالی که گروهی دیگر، صغیر ممیّز را به طور مطلق مسلوب العباره دانسته و تصرّفاتش را باطل و غیر قابل قبول می دانند. قانون مدنی نیز تصرّفات و اعمال حقوقی صغیر ممیّز را بجز در موارد استثنائی ( تنها در صورتی که اعمال صغیر به نفع او باشد ) مجاز نمی داند. در حالی که با عنایت به نص صریح آیه و روایات و نیز عدم تحقق اجماع مورد ادعای طرفداران بطلان، نمی توان به صورت مطلق حکم به مسلوب العباره بودن کودکان کرد. بلکه با توجه به تحوّلات و پیشرفتهای علمی عصر حاضر نسبت به قرون گذشته، می توان ادعا کرد که کودکان امروزی چه بسا در فهم و درک موارد بسیاری، از افراد بزرگتر سبقت گرفته اند، در نتیجه می توانند تصرّفات و اعمال حقوقی را بر عهده بگیرند. برای قول به صحّت معاملات کودکان، به آیه «ابتلاء» استدلال نموده ایم، با توجه به ادلّه موجود، متفاهم از آیه، کفایت «رشد» در داد و ستد کودکان می باشد، و بلوغ تنها طریق و اماره ای برای رشد است و موضوعیت ندارد. پس نیازی نیست، کودکان برای تصرّفات حقوقی خود بالغ باشند. همچنین مبنای حجر صغیر ممیّز، تنها حمایت از او است، با این اوصاف در نگاه اول نمی توان کودک را به طور مطلق از اعمال تصرّفات حقوقی منع کرد، بلکه با توجه به مبنای حجر صغیر (حجر حمایتی) باید از انجام اعمال و تصرّفات حقوقی او حمایت کرد، و نیز می توان حجر صغیر را با ضمیمه کردن اجازه ولی او برطرف نمود، و تصرّفاتش را جایز دانست. بعلاوه در مواردی که کودکان به دلیل سن کم خود و بی تجربه بودن دچار ضرر می شوند، قوانین ما باید حمایت خود را متوجه کودکان کنند تا آنها نیز بتوانند در جامعه این حمایت قانون را لمس نمایند. جریان سیره و بنای عقلاء نیز در جمیع اعصار حمایت خود را از داد و ستد کودکان در عمل نشان داد ه است و همینکه مخالفت صریح خود را با این اعمال کودکان اعلام نکرده اند نشان از رضایت ضمنی آنها بر این عمل بوده است به ویژه اگر این سیره و بنای عقلاء به زمان معصوم (ع) متّصل باشد، مهر تاییدی بر صحّت اعمال و تصرّفات حقوقی کودکان است.
  2. مسئولیت مدنی ناشی از استفاده از حق
    نبی سبحانی 1395
    منجر شدن اعمال حق به زیان دیگری در پاره ای موارد سبب گردیده است مطالعه مسئولیت مدنی ناشی از اعمال حق در حقوق مدنی مهم جلوه کند و این سوال مطرح شود که آیا کسی که از حق خودش در چارچوب شرع و قانون استفاده می کند مسئول شناخته می شود؟ لذا این پژوهش با موضوع قرار دادن «مسئولیت مدنی ناشی از استفاده از حق» سعی نموده است به روش تحلیلی _ توصیفی و با مراجعه به منابع فقهی به ویژه فقه امامیه و منابع حقوقی به مطالعه و تحلیل این مسئله بپردازد. اکثر فقها و حقوق دانان نظریه عدم مسئولیت صاحب حق در قبال خسارت های ناشی از اعمال حق خویش را با ادعای ملازمه بین حق و عدم مسئولیت که مبتنی بر اجماع، قاعده تسلیط و قاعده الجواز الشرعی ینافی الضمان است پذیرفته اند. نگارنده با نقد دلایل عدم مسئولیت صاحب حق، ملازمه حق با عدم مسئولیت را نپذیرفته با ذکر نمونه های از پذیرش مسئولیت ناشی از اعمال حق در نظام حقوقی اسلام، مسئول دانستن صاحب حق را بر مبنای قاعده لا ضرر و قاعده اتلاف در پاره ای موارد ممکن دانسته است. این پژوهش بامطالعه نظریه سوءاستفاده از حق، موارد سوءاستفاده از حق را به علت عدم حمایت قانون از آن خارج از اعمال حق دانسته است. همچنین به این مطلب اشاره شده است که در نظام حقوقی اسلام حق حاکمیت که به ظاهر حق و درواقع تکلیفی الهی است اگر مورد سوءاستفاده واقع شود تجاوز از حق صورت گرفته است و مشمول قواعد مسئولیت مدنی خواهد بود. مسئولیت مدنی اشخاص حقوقی در موارد اعمال حق و سوءاستفاده از حق همچون مسئولیت افراد حقیقی است با این تفاوت که در افراد حقوقی که به حکومت مرتبط اند در صورت تقصیر شغلی، خسارت ناشی از رفتار آنان از بیت المال جبران می شود.
  3. معادن و مالکیت آن در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران
    کریم کوخائی زاده 1395
    امروزه ثروت های معدنی، می تواند نقش اساسی در بهبود وضع اقتصادی بشر داشته باشد، چون همه کالاهای مورد نیاز و استفاده ی انسان، به زمین و مواد معدنی آن بستگی دارد. از آنجا که فقدان یا اجمال در حقوق مالکیت معادن، با توجه به وجود فنّاوری های جدید حفاری و استخراج، مساوی با نابودی آن ها خواهد بود، تعیین حدود مالکیت معدن در فقه و حقوق تاثیر مهمی در بهره برداری درست از این سرمایه دارد. سوال این است که مالک معدن کیست و حدود مالکیت اشخاص در معادن تا کجاست. معدن موادی هستند که از زمین استخراج مى شوند، این مواد هر چند که اصل آن ها از زمین است ولى به خاطر ویژگی های خاصی مورد توجه عقلا قرار گرفته و باعث افزایش ارزش و منافع آن شده و نام معدن به خود گرفته است و اصطلاحاً دیگر به آن زمین اطلاق نمى گردد. تعیین مصادیق معدن در فقه به عرف محول شده است. در این رساله معادن تقسیمات سه گانه ای دارد، یکی تقسیم به معادن ظاهری و باطنی است که در خصوص مالکیت آن ها چهار دیدگاه در فقه ارائه شده است. مشهور قدما و شماری از معاصرین قائل اند که معادن از انفال است؛ و مهم ترین دلایل ایشان روایات، از جمله روایت اسحاق بن عمار و سیره عقلا می باشد. تعدادی از فقها، معدن را از مباحات عامه می دانند و به ادله ای چون شهرت، اطلاق اخبار خمس معدن، اصل اباحه، سیره مستمر استناد کرده اند. برخی دیگر مالکیت معادن را تابع زمینی می دانند که در آن تکون یافته اند؛ معادن موجود در زمین خصوصی از آن مالک آن و معادن موجود در زمین های عمومی، برای عموم مردم و معادن موجود در اراضی انفال، از آن امام است؛ و مهم ترین دلیل آن ها سیره عقلا و جزء زمین بودن معدن است. برخی بین معادن ظاهری و باطنی تفصیل داده اند و دلیل آن ها اجماع است. در نظام حقوقی هم قانون گذار و حقوقدانان قائل به انفال بودن معادن هستند. نگارنده با روش تحلیلی- توصیفی و با مراجعه به منابع و استفاده از روش سند کاوی و تحلیل محتوا قائل به انفال بودن معادن شده است. دوم تقسیم معادن به اعتبار اراضی که معادن در آن یافت می شوند، است که در این خصوص شش قول وجود دارد؛ مشهور فقها بین معادن واقع در زمین مملوک به مالکیت خاصه و معادن واقع در اراضی عمومی تفصیل قائل شده اند، بدین معنی که در اولی تبعیت و در دومی عدم تبعیت را پذیرفته اند. به نظر نگارنده حق در مساله عدم تبعیت مالکیت معادن از مال
  4. بررسی ساخت نحوی آیات الاحکام
    اکبری آذرشربیانی حسن 1393
    دریافت معنای یک متن در هر زبانی مستلزم دریافت معنای جملات و دریافت صحیح جملات مستلزم آشنایی با قواعد و اصول نحوی آن زبان می باشد. زبان عربی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعدد و تکثر مسایل نحوی در زبان عربی بیشتر از هر زبان دیگری مسائلی را به وجود می آورد که در آن با در نظر گرفتن ساخت های نحوی متعدد، معناهای متفاوت و متعدد ایجاد می شود که نهایتا این معناها بر اساس ساخت های نحوی، تاویل، تفسیر و ترجمه می شوند. این مساله در آیات الاحکام نمود خاصی پیدا می کند. چرا که بر اساس این آیات قوانین موضوعه اسلام تدوین می گردد و ابهام و اشکال در ترکیب و ساخت نحوی این آیات، اختلافات عدیده ای را بین علمای دینی به وجود می آورد که نتیجه ی آن اختلاف فتوای مجتهدین و فقها در احکام فقهی است همین طور می توان به قراءات متنوع و متعدد موجود از قرآن کریم و به تبع آن به تنوع و تعدد تفسیرها و ترجمه هاو تاویل ها از این آیات اشاره کرد. تعدادی از ساختار های نحوی و جملات نسبت به سایر ساختارها و جملات کاربردی بیشتری دارند، جملات امر و نهی و ساختارهای شرطی وساختار منادا و حذف و تقدیم و تاخیر بیشترین تاثیر را در برداشت فقهی از این آیات دارند لذا آنچه مسلم است این است که دست یافتن به معنای صحیح و مطابق با واقع این آیات مستلزم آشنایی و به کار گیری علم نحو و توجه به ساختارهای نحویست. لذا ما در این پژوهش برآنیم که اوّلا ساختار نحوی آیات الاحکام را مورد بررسی قرار دهیم ثانیاً آیاتی را که در بین آیات الاحکام مسائل نحوی موجبات چند معنایی و مبهم شدن معنای این آیات شده را مشخص نماییم ثالثاً مشخص نماییم که علم نحو تا چه حد در رفع ابهام از آیات چند معنایی کاربرد دارد

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تحلیل فقهی ماهیت مذاکرات قبل از انعقاد عقد نکاح از دیدگاه فقه فریقین
    سیدمصطفی میرغفاری 1402
    با توجه به این که غالب عقود به نحوی بر مذاکره و قرارهای قبلی مبتنی هستند و طرفین بر اساس گفتگوها به موضوع عقد مبادرت می ورزند، شناخت صحیح ابعاد و مسائل حقوقی این مهم ضرورت دارد. طبعاً در نکاح نیز زوجین طی مرحله شناخت از یکدیگر و قبل از انعقاد عقد، مذاکراتی را صورت می دهند. از این مرحله می توان به عنوان دوره پیش قراردادی تعبیر کرد که در آن، دو طرف امکان بستن قرارداد را با یکدیگر می آزمایند و ضمن مذاکره در مورد شروط و قیود تعهد پیش روی، تمام ابزارهای ضروری را برای انعقاد قرارداد به کار می گیرند تا در نهایت به هدف خود که همان انعقاد قرارداد اصلی است، برسند. در این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی به تحلیل فقهی ماهیت مذاکرات قبل از انعقاد عقد نکاح از دیدگاه فقه فریقین پرداخته شده است.
  2. رابطه بلوغ و رشد در فقه امامیه
    مرتضی جوزی 1402
    کی از موضوعات فقهی که در حال حاضر از اهمیت خاصی برخوردار است مساله بلوغ و ر شد است. رشد و کمال طبی عی انسان در بلوغ است که باعث حفظ عقل و نسل آدم ی م ی شود و عقلانیت او قدرت و قوت می گیرد. این حالت گذر از دوران طفولی ت به مرز کمال و ر سیدن به رتبه مردان و زنان است. از این رو و بر اساس علم پزشکی و آیات قرآ نی اگر احتلام در وقت مناسب خود پ دی د آی د بلو غ حاصل می آی د و براساس قرآن و دیدگا ه بیشتر فقها ی امامیه ، فقط بلوغ جنسی نشانه پایان یافتن دوران کودکی و تحقق کامل مسئولیت بر فرد است. انسان در دوران کودک ی دارا ی حقوق ی است، اما به دلیل نقصان در فهم و ادراک وکامل نشدن اراده، فاقد مسئولی ت بوده و بای د مورد حمایت قرار گیرد. در فقه اسلامی بلوغ، نقطه شروع مسئولیت و اهلیت برا ی استیفای حق است. بین بلوغ و رشد ملازمه قطعی وجود ندارد لیکن بطور کلی بلوغ با مراتب ی از رشد همراه است . در فقه، سن بلوغ، اماره ر ش د دانسته نشده است، بلکه مشهور بر این عقیده اند که رشد بای د احراز شود، خو اه قبل ادن به سن بلوغ، یا بع د از آن. در تحقیق پیش رو به بررسی رابطه بلوغ و رشد در فقه امامیه می پردازیم . و
  3. مبانی چند همسری و احکام آن در فقه اسلامی
    نرگس اکبری حیدری 1400
    ازدواج از قوانین مهم طبیعت برای بقاء نوع موجودات زنده است. این امر در میان انسان ها بر اساس یک قرارداد و پذیرش یک سلسله مسئولیت ها از طرف زوجین (زن و مرد) شکل می گیرد. تشکیل خانواده غالبا با ازدواج یک مرد با یک زن(تک همسری) وگاهی با ازدواج یک مرد با چند زن(چندهمسری) محقق می شود. بررسی این موضوع در اقوام و ادیان مختلف نشان داد، چند همسری همواره در بین انسان ها امری پذیرفته شده و رایج بوده است. سوالی که جای طرح دارد این است که آیا تک همسری یک اصل است و تعدد ازواج نوعی استثناء و در صورت ضرورت قابل قبول است یا در شرایط عادی هم بلامانع و مجاز است؟ این پژوهش، با بررسی مبانی عرفی و دینی چند همسری به روش تحلیل و توصیف به این نتیجه رسیده است که در شریعت مقدس اسلام چند همسری با رعایت شرایط حتی در شرایط عادی مشروع است و در صورت تحقق، زوجین ملزم به رعایت احکام و مقررات آن می باشند.
  4. تبیین ماهیت تعهد به نفع شخص ثالث در فقه امامیه
    مهدی ذوالقدری 1400
    در خصوص ماهیت تعهد به نفع شخص ثالث در ایران چند ماده در قانون مدنی وجود دارد مواد 196، 768 و 769 قانون مدنی در خصوص تعهد به نفع شخص ثالث و ایفای آن مورد اشاره قرار گرفته شده است در فقه امامیه نیز که قانون مدنی بر پایه ی آن و حقوق فرانسه بنیان گرفته است نوعی اجمال و ابهام درباره تعهد به نفع شخص ثالث وجود دارد که در این پایان نامه هدف این بود که این ابهام، تا حدی روشن شود. یافته ها حاکی از آن است که قانونوگذار البته با توجه فقه امامیه ایجاد تعهد را بدون دخالت اراده اشخاص ثالث به نفع آنان، با انعقاد قرارداد بین خود تعیین کرده است. البته شخص ذینفع امکان رد کردن این تعهد را دارد. براین اساس سوال اصلی این پایان نامه اینگونه مطرح شده است که تعهد به نفع شخص ثالث درچه صورت قابل حصول است؟ و فرضیه نیز براین مبنا به اثبات رسیده است که معیار شناسایی حق برای شخص ثالث، قصد و اراده طرفین قرارداد است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده است.
  5. جرائم امنیتی و مجازات آنها از منظر فقه اسلامی
    پیام گردابی 1399
    وجود و احساس امنیت و آسایش از حقوق اولیه و ذاتی انسان ها می باشد و در شریعت و آموزه های اسلامی توجه به خصوصی به این مهم شده است به طوری که در قرآن آیات فراوانی در رابطه با جنبه های مختلف امنیت (از جمله امنیت فردی، جمعی، سیاسی و اقتصادی و ...) نازل شده است که بیانگر اهمیت و جایگاه آن در رشد و تعالی و به سعادت رسیدن انسان ها و جوامع بشری می باشد. در منابع روایی نیز به طور دقیق و ملموس تاکیدات و رهنمودهای بسیاری در راستای حفظ حقوق و امنیت افراد نسبت به یکدیگر آمده است. با وجود تمام اوامر و سفارشاتی که در شرع در زمینه رعایت حقوق و عدم تعرض و تجاوز به حریم و امنیت افراد و جوامع آمده است، همواره عده ایی مرتکب اعمال و جرایمی می شوند که خلاف قانون و دستورات الهی و ساز و کارهای تامین و تضمین امنیت در جامعه می باشد. در برخی موارد، عمده آسیب و لطمه جرم متوجه فرد خاطی می شود ولی در جرایم امنیتی به دلیل جنبه عمومی و ماهیت مخرب و تباه کننده جرم امنیت افراد و حکومت در معرض تهدید و خطر جدی قرار می گیرد. به صورتی که برخی با اعمال شرورانه و نامشروع همچون محاربه، ترور، جاسوسی و قاچاق اقلام ممنوعه و... موجب نقض امنیت و هرج و مرج و ایجاد رعب و وحشت در نهاد جامعه می شوند. این دسته از جرایم معضلی جدی و مهلک برای دولت و افراد محسوب می شود و از صدر اسلام تاکنون بارها موجودیت حاکمیت اسلامی را به خطر انداخته اند. بدین سبب شارع مقدس نیز به جهت حفظ حقوق و امنیت افراد و مقابله با خاطیان و متجاوزان، مجازات هایی را در قالب حدود و تعزیرات برای مجرمان در نظر گرفته است که میزان و معیار مجازات حدی در فقه به طور صریح بیان شده است ولی در تعزیرات بنابر صلاح دید حاکم، مجرم به مجازات تعزیری محکوم می شود. در این پژوهش با استفاده از روش سند کاوی و تحلیلی توصیفی و با مطالعه و تتبع در منابع فقهی و برخی منابع حقوقی، مصادیق جرایم علیه امنیت و مجازات آن ها در فقه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
  6. تبیین کیفیت تعلق خمس به ارباح مکاسب وآثار آن
    مریم اقابابایی 1398
    چکیده: یکی از مباحث مهمی که مورد ابتلاء بسیاری از مردم است بحث خمس ارباح مکاسب می باشد. این موضوع در باب خمس، فروع زیادی دارد که از جمله ی آن ها تعلّق خمس به عین یا ذمّه ی مکلّف، جواز تصرّف در مال متعلّق خمس و امثال آن می باشد. فقها براساس مبانی مختلف به بررسی این مساله پرداخته اند. در این تحقیق که به روش تحلیل و توصیف و سندکاوی انجام گرفته است، آراء فقها با مستندات آن ها بررسی شده و پس از مقایسه ی دیدگاه های مختلف، در مورد فروع بحث، اظهار نظر گردیده است. در مساله ی کیفیّت تعلّق خمس، آراء و نظرات مختلفی وجود دارد. برخی بر این عقیده اند که خمس به ذمّه تعلّق می گیرد؛ در نتیجه مکلّف می تواند قبل از پرداخت خمس هر نوع تصرّفی را به صورت مجاز انجام دهد. گروه دیگری بر این عقیده هستند که خمس به عین تعلّق می گیرد. برخی از این گروه معتقدند تعلّق خمس به عین به نحو شرکت در مالیّت است در نتیجه تصرّف در مال، پیش از پرداخت خمس جایز نیست. برخی دیگر معتقدند که تعلّق خمس به نحو کلّی فی المعین است بنابراین به استثنای مقدار خمس، مکلّف می تواند در بقیه-ی مال تصرّف کند. مشهور، تعلّق خمس به نحو اشاعه در عین را پذیرفته است که براساس این مبنا هر نوع تصرّفی در مال غیر مخمّس، ولو با شرط ضمان جایز نیست. مثلاً: تجارت با مال غیر مخمّس فضولی بوده و منوط به اجازه حاکم شرع است. انجام مناسک حج نیز با چنین مالی موجب بطلان مناسک است و تقسیم ارث پیش از پرداخت خمس مال ارثی، جایز نبوده و اتلاف مال غیر مخمّس موجب ضمان است. و
  7. نقش مصلحت در عدم اجرای احکام جزایی اسلام در عصر غیبت
    محمدامین جابری 1398
    بحث حدود و تعزیرات ازمباحث مهم فقهی است که در طول تاریخ فقه فقهای فریقین به تبیین و توضیح ان پرداخته اند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فراهم شده نسبی شرایط اجرای ان مباحث جدیدی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است نخست این که ایا در عصر غیبت که دولت اسلامی براساس نظریه ولایت فقیه جامع الشرایط اداره می شود اجرای حدود جایز است یا این که مشروط به حضور و دستور مستقیم امام است دوم این که برفرض لزوم اجرای حدود در عصر غیبت ایا شرایط بین المللی و وجود مصلحت اقوی در عدم اجرای حدود می تواند مجوز ترک اجرای ان و استفاده از مجازات جایگزین مناسب باشد ؟ در این پز وهش موضوع را باشیوه تحلیل و توصیف و سند کاوی مورد بررسی قرارداده و به این نتیجه رسیده است کهدر عص غیبت فقیه جامع الشرایط مبسوط الید می تواند بلکه وظیفه دارد حدود راجاری نماید ودر صورتی که مصلحت حفظ اسلام اقتضا کند می تواند ان را موقتا تعطیل و از مجازات مناسب جایگزین اسفاده نماید
  8. ماهیت عیب کالای مورد معامله و ملاک تشخیص ان از دیدگاه فقه فریقین
    راضیه همایی رحیمی 1397
    چکیده: در انجام هر داد و ستدی، ارائه ی کالای سالم توسط بایع ضروری می باشد، به طوری که اگر مورد معامله معیوب باشد، آثار متفاوتی بر بیع خواهد گذاشت، به همین جهت شناخت مفهوم دقیقی از عیب بسیار ضروری می باشد، تا در هنگام معیوب بودن کالا، احکام عیب بر معامله جاری شود. فقهای فریقین در این باره نظرات مختلفی را بیان کرده اند که عبارت اند از: زیاده و نقصان از خلقت اصلی، خروج از مجرای طبیعی، کاهش ارزش اقتصادی کالا، کاهش قیمت در عرف تجار، نقص از مرتبه ی متوسط و تشخیص عرف، که قانون مدنی با مورد اخیر موافق است، یعنی عیب را هر چیزی می داند، که در نظر عرف معیوب تلقی شود. قانون حمایت از حقوق مصرف کننده نیز موافق با برخی دیگر از فقها است، و هر تغییر حالتی را که موجب کاهش ارزش اقتصادی کالا گردد، عیب می داند. اما حقوق دانان به تمامی این تعاریف ایراد گرفته و مناسب با کالاهای مدرن امروزی نمی دانند، و با توجه به حقوق سایر کشورها، بیان می دارند که عیب در کالاهای جدید و صنعتی، در طی مراحل طراحی، تولید و اطلاع رسانی نمایان می شود و ممکن است ماهیت آن در هر کالایی، متفاوت با کالاهای دیگر باشد.
  9. تبیین احکام مسابقات ورزش حرفه ای بر مبنای فقه امامیه
    مهناز فرهادی 1396
    ورزش و مسابقات ورزشی در دنیای معاصر یکی از موضوعات مهم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. که مورد توجه جوانان، صاحب نظران مسائل اجتماعی، سرمایه گذاران و سیاستمداران قرار گرفته است؛ به گونه ای که تاثیر آن در زندگی مردم را نمی توان نادیده گرفت. از آنجا که در سبک زندگی اسلامی تمام فعالیت های انسان مسلمان باید در چهارچوب احکام اسلامی و منطبق بر قواعد دینی باشد، مشروعیت فعالیت های ورزشی و حضور در تمرینات و مسابقات مربوط به آن و پرداخت و دریافت جوایز و احیاناً فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن از دیدگاه فقه امامیه سوال مهم و قابل توجهی می باشد. که در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل و توصیف به این موضوع پرداخته شده است. نگارنده با ارائه معیار صحیح برای داوری در مورد حلال و حرام بودن فعالیت های ورزش و منافع مادی آن، ورزش ها و مسابقات حلال و حرام را تبیین نموده است.
  10. ملاک تعیین مقدار نفقه زوجه در فقه امامیه
    بهناز عزیزی 1396
    نهاد خانواده یکی از ارکان مهم جامعه است که سلامت و سعادت آن نقش بسزایی در سلامت و سعادت جامعه دارد. بقاء و دوام این کانون مقدس متوقف بر این است که هریک از اعضای آن به نقش و وظیفه خود آگاه باشند و به آن عمل نمایند. به همین دلیل همه قانون گذاران به ویژه شارع مقدس به تبیین حقوق و وظایف زوجین که دو رکن اساسی خانواده هستند اهتمام ورزیده و سعی نموده اند با وضع قوانین مختلف آرامش و آسایش و عدل و انصاف را در آن حاکم نمایند. در فقه اسلامی به دلیل تواناییهای موجود ، تامین مایحتاج مالی ( نفقه) به عهده زوج قرار داده شده است لکن در بیان معیار تعیین مقدار نفقه زوجه دیدگاه های متفاوتی وجود دارد . برخی نیاز زن و گروهی شان اجتماعی او و بعضی دیگر توانایی زوج و برخی شان آن را معیار قرار داده اند . در این پژوهش پس از مراجعه به منابع مکتوب فریقین و تجزیه و تحلیل دلایل آراء مختلف قول اخیر مورد تایید قرار گفته است . نویسنده امیدوار است که دستاورد این تحقیق بتواند در حل و فصل دعاوی خانوادگی مربوط به
  11. تبیین مبانی استنباط احکام فقهی از قرآن در سنت معصومین(ع)
    امیر محمدی راستین 1395
    قرآن کریم، مهمترین منبع استنباط احکام شرعی است. بر اساس روایات موجود، امامان معصوم(ع) در موارد متعددی برای استنباط و بیان حکم فقهی به آیات قرآن استناد نموده اند. با توجه به جایگاه خاص اهل بیت(ع) در تفسیر و تبیین آیات قرآن و بیان اصول و روش های استنباط از آن، شناخت و به کار بستن این تعالیم، امری ضروری و دارای اهمیت فراوان، در مسیر اجتهاد فقیهان است. مطالعه و بررسی احادیث فقهی-تفسیری نشانگر آن است که اهل بیت(ع) در استنباط و بیان احکام، علاوه بر آیات فقهی، به آیات اعتقادی، اخلاقی، تاریخی، علمی و قصه های قرآنی استناد کرده اند و گستره ی آیات الاحکام را شامل مجموعه ی آیات قرآن دانسته اند. استنادات فقهی ائمه (ع) به قرآن را می توان به دو دسته ی کلی تقسیم و بررسی نمود: دسته ی اول، استناداتی است که بر اساس اصل «حجیت ظواهر الفاظ» و با توجه به معنای ظاهری و عرفی آیات انجام گرفته است. این معنا برای هر کسی که با لغت و قواعد زبان عربی آشنا باشد، قابل فهم و دارای حجیت است؛ هر چند ظهور معانی آیات برای همگان، به طور یکسان نیست و بر حسب نگرش و دانش افراد نسبت به قرآن، دارای مراتب متعددی می باشد. دسته ی دوم، استناداتی است که مبتنی بر معانی باطنی قرآن است که فهم این معانی برای همگان میسر نیست و تنها اهل تدبر و راسخان در علم می توانند به آن دست یابند. این استنادات با شیوه هایی مانند: تفسیر قرآن با قرآن، فهم دلالت های قرآنی و استفاده از قواعد فقهی- اصولی انجام گرفته است. بررسی این گونه از استنادات، نشانگر آن است که امامان(ع) علاوه بر استفاده از قرآن در بیان احکام، به جنبه ی تعلیم و ارا ئه ی طریق استنباط نیز نظر داشته اند. اقتباس و کاربرد این اصول و روش های ارزشمند، می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در استنباط احکام توسط فقیهان را حل نموده و نقش مهمی در راستای پویایی فقه مبتنی بر قرآن ایفا نماید.
  12. مفهوم و مبانی اعتبار بینه
    محمد نادری عارفی 1395
    موضوع این پژوهش، مفهوم و مبانی اعتبار بیّنه است. بیّنه، در فقه جهت اثبات موضوعات کاربرد دارد و یکی از ادلّه اثبات دعوی در محاکم اسلامی و از ارکان مهمّ آن محسوب می شود. بررسی مبانی اعتبار بیّنه و قلمرو استفاه آن درفقه اسلامی از اهداف این پژوهش می باشد. شیوه انجام این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی است. مهم ترین پرسش-هایی که در این پژوهش به آن پاسخ داده شده است عبارتند از: مفهوم بیّنه چیست؟ مبانی اعتبار بیّنه چیست؟ قلمرو کاربرد بیّنه در چه مواردی است؟ پژوهش هایی که تاکنون درباره بیّنه انجام شده، بیشتر مربوط به باب قضا و شهادات است، در این پژوهش علاوه بر آن، کاربرد بیّنه در تمامی ابواب فقه، در موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج حاصل از آن قابل استفاده خواهد بود. قاعده مهم فقهی البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر، برای اثبات دعاوی و قاعده عموم حجیّت بیّنه، برای اثبات سایر موضوعات به کار برده می شود.موضوعى که با بیّنه اثبات مى گردد باید داراى اثر شرعى و محسوس
  13. بررسی تطبیقی حقوق جنین در فقه مذاهب اسلامی
    ربابه طریقتی اراسته 1395
    جنین از دیدگاه اسلام هرچند فاقد هرگونه مسئولیت است ولی از حقوق مادی و معنوی بسیاری برخور دار می باشد. حقوقی که در کتب فقهی و منابع روایی به توضیح و تشریح آنها پرداخته شده است.این حقوق در تحت دو عنوان : حقوق مادی و حقوق معنوی مورد بحث قرار گرفته است. حقوق مادی مانند: ارث، وصیت، وقف، نفقه می باشد. جنین در صورتی که هنگام وصیت موجود باشد و زنده متولد شود اهلیت تملک امور یاد شده را پیدا می کند. درحقوق معنوی نیز بحث از حقوقی همچون حق حیات، سلامت جسم و روان ، حق نسب، حق داشتن پدر و مادر صالح و... می باشد؛ حقوقی که علی رغم نداشتن بار مالی بعضاٌ ممکن است از نظر اهمیت بر حقوق مادی پیشی گیرد مانند حق حیات جنین، که نه تنها مسلم ترین و مهم ترین حق وی می باشد بلکه مبنای برخورداری وی از سایر حقوق نیزمی باشد که در شرع و قانون به منظور احقاق آن، برای جلو گیری از سقط عمدی جنین، در هر مرحله ای که باشد ضمانت اجرایی مانند تعیین دیه در نظر گرفته شده همچنین دیگر حقوق معنوی جنین نیز ناظر به آینده تربیتی و شخصیتی وی هستند حقوقی که رعایت آنها سلامت جسمی و روحی روانی جنین را در آینده رقم می زنند و بی توجهی بدانها ممکن است عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. در شرع برای جنین ولایت قهری در نظر گرفته نشده است اما در حقوق ایران ولی قهری جنین، پدر و جدّ پدری دانسته شده است که در قانون امور حسبی بدان اشاره شده است.. در بحث تعلق یا عدم تعلق حقوق به جنین همچنین نحوه ی بهره مندی وی مخصوصا در حقوق مادی، دیدگاه های متفاوتی از سوی فقهای شیعه و سنی ارائه شده که در ضمن این پژوهش بدانها پرداخته شده است.
  14. بررسی تطبیقی آیات الاحکام حدود مربوط به جرایم منافی عفت ازمنظرفریقین (شیعه و سنی)
    علی رمضانی 1395
    مساله عفت وجرایم مرتبط با آن ، از مهمترین و ریشه دار ترین مسائلی است که در قرآن کریم و همچنین روایات وارده از معصومین (ع) مورد توجه قرارگرفته است . پژوهش حاضر به مطالعه تطبیقی پیرامون آیات الاحکام حدود مربوط به جرایم منافی عفت که عبارت از زنا و قذف هستند ،می پردازد . زنا و قذف در آیات و روایات مورد مذمت و نکوهش واقع شده اند و به همین منظور در قرآن کریم جهت پیشگیری از این گونه جرایم راهکارهایی ارائه شده است و ما در فصلی جداگانه به آن پرداخته ایم . آیات 15 و 16 سوره نساء وآیه 2 سوره نور دررابطه به احکام زناکاران است . در این زمینه درباره این که دو آیه سوره نساء حکم زنا را بیان می کنند یا بیانگر حکم مساحقه و لواط است و همچنین درباره وقوع نسخ آیات ، بین مفسران اختلافاتی دیده می شود .آیات 4و 5 سوره نور حکم قذف را بیان می کنند . در این زمینه در مورد اینکه شهادت قاذف در آینده مورد قبول واقع می شود یا خیر، بین مفسران فریقین اختلاف نظر وجود دارد . در هر صورت اختلاف نظرات بین مفسران از آن جا که محور بحث ، آیات قرآن کریم است ، ؛ هرچند ذیل بحث های فقهی این دو نوع جرم وجود دارد در میان فقهای فریقین اختلافات بیشتری به چشم می خورد .
  15. مبانی فقهی اطاعت زوجه از زوج و قلمرو آن در فقه مذاهب خمسه اسلامی
    تقی زارعی فلاح نیا 1395
    چکیده موضوع اطاعت زوجه از زوج به عنوان یکی از موضوعات مهم در زندگی زناشویی مطرح است. هدف این تحقیق بررسی چرایی اطاعت زوجه از زوج می باشد و در پی آن است تا مبانی لزوم اطاعت، قلمرو آن و پیامدهای عدم اطاعت زوجه از زوج را تبیین نماید. مدیریت خانواده با مرد است، مدیریت مرد در روابط بین زوجین به منزله اجحاف بر زوجه نمی باشد. از نظر عقلی و شرعی اطاعت زوجه از زوج لازم است، مهمترین آیه ای که در این باره قابل استناد می باشد، آیه 34 سوره نساءاست که قسمت اول آیه بر واگذار کردن مسئولیت اداره زندگی به مرد و لزوم پیروی زن از او دلالت دارد. قسمت دوم آیه به طور صریح، بر وجوب تمکین جنسی از شوهر دلالت دارد. در برخی روایات نیز بر اطاعت زوجه از زوج و لزوم اجازه از شوهر در موارد خاص؛ مانند روزه مستحبی یا خروج از منزل توصیه شده است. مشهور فقهای امامیه محدوده اطاعت زوجه از زوج را تمکین جنسی و خروج زوجه از منزل می دانند و در برخی اعمال عبادی مستحبی مانند روزه نیز اجازه زوج را لازم می دانند. پرداخت نفقه زوجه بر زوج واجب است و این وجوب مشروط به تمکین زوجه می باشد؛ در صورتی که زوجه در موارد معین، اطاعت زوج نکند ناشزه می شود. در این صورت زوجه، حق نفقه و حق قسم را از دست می دهد. در صورت ادامه نشوز زوجه، ممکن است خانواده از هم بپاشد و کار به جدایی بکشد که به نوبه خود مشکلاتی را به دنبال دارد.
  16. ابزارهای اعلام اراده در اعمال حقوقی بر مبنای فقه اسلامی
    فریبا فرجی 1394
    اراده ی اشخاص ، اساس و زیر بنای معاملات است و بدون قصد واراده ، ماهیت اعتباری به وجود نمی آید، اما اراده امری مخفی ، درونی و نفسانی است و ازدیدگاه حقوق ، خواسته های درونی افراد تا جنبه بیرونی پیدا نکند آثار حقوقی نخواهد داشت . به تعبیر دیگر ، اراده از اموری است که آگاهی از آن بدون کاشف ممکن نیست . برای احراز اراده ناگزیر از وجود مبرز و کاشفی هستیم که مورد تایید قانون و شرع نیز باشد. انسانها شیوه های مختلفی برای ابراز قصد باطنی و انشاءعقود و معاملات به کار می برند که شارع نیز به منظور ایجاد نظم و از بین بردن ریشه منازعات در جامعه ، برخی از آن شیوه ها را برای انعقاد معاملات حقوقی تایید کرده است . در فقه امامیه به ویژه در متون فقهی قدما الفاظ به عنوان بهترین وسیله اعلام اراده معرفی شد است تا آنجا که برخی بدون به کارگیری الفاظ در انشای معاملات ادعای اجماع نموده اند. در طی بحث از وسایل اعلام اراده ثابت شد که تاکید و به کارگیری الفاظ به این دلیل است که الفاظ بهترین ، ساده ترین و متداولترین وسیله ابراز مقاصد درونی بوده اندو ابزار هایی چون فعل و اشاره و غیره نیز می تواند در انعقاد عقود و معاملات مورد استفاده قرار گیرد. امروزه پیشرفت تکنولوژی و وجود روش های نوین ارتباطی دامنه وسایل اعلام اراده را نیز گسترده تر ساخته است . لذا با پیدایش مصادیق پیچیده تری از وسایل اعلام اراده جهت ایجاد تعهد ، تحلیل صحیح و مناسب تری از ارکان توافق ضروری می نماید. بررسی همه جانبه درباره ی مبانی اعلام اراده به شکلی جدید ، سبب استحکام نظری آن و در نتیجه هم از جنبه ی نظری و هم عملی پاسخ گوی بسیاری از مسائل و مشکلات حقوقی می باشد.
  17. بررسی مبانی فقهی و گستره امر به معروف و نهی از منکر در اصل هشتم قانون اساسی
    سیده فاطمه ذولفقاری سیاه اسطلخی 1394
    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانونی است که از شرع مبین گرفته شده و دارای اصولی است که اجرای آنها می‏تواند جامعه‏ای آرمانی را ساماند هی و زمینه رشد و تعالی همه‏جانبه برای شهروندان را فراهم آورد. از جمله این اصول، اصل هشتم قانون اساسی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» است که دقیقا برگرفته از قرآن و سنّت و منطبق بر هدف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‏باشد. روش این تحقیق به صورت تحلیلی- توصیفی میباشد. و هدف از این تحقیق شناخت شرایط و کیفیت امر به معروف می باشد تا این که کسی به اشتباه نیفتد و نسبت به این دو فریضه الهی کوتاهی نشود، با توجه به اهمیتی که برای امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده است. پژوهش حاضر به بررسی اصل هشتم می پردازد. مفاهیم امر، نهی، معروف و منکر در کتب فقهی و فرهنگ لغات تعریف شده و مصادیق آنها مشخص گردیده است، برخی مصادیق معروف شامل نماز، روزه و واجبات دیگری که در کتب فقهی به طور مفصل بیان شده است و همچنین مصادیق منکر عبارت از؛ شرب خمر، زنا و محرمات دیگر می باشد. علم به معروف و منکر، احتمال تاثیر، اصرار مامور و منهی و انتفاء مفسده و ضرر از شرایط امر به معروف و نهی از منکر بوده و امر به معروف و نهی از منکر شامل سه مرتبه قلبی، لسانی و عملی می باشد. نظارت دولت که معمولا همان نظارت اجرایی مدنظر است، شامل نظارت انتظامی، اقتصادی و بهداشتی و ... می باشد. و نظارت مردم بر دولت به صورت مطبوعات، رسانه های گروهی، راهپیمایی ها و ... می باشد. برخی از آیات قرآن، از جمله: آیه71 سوره توبه و 110 سوره آل عمران و ... بر وجوب محتوای این اصل دلالت دارند و روایات بسیاری از ائمه معصومین(علیهم السلام) در این باب وارد شده است. وجوب امر به معروف و نهی از منکر، اجماعی بوده و اهمیت آن به اندازه ای است که در اکثر کتب فقهی بابی مجزا به آن اختصاص داده اند. اما عقلی یا شرعی بودن و کفایی یا عینی بودن وجوب مورد اختلاف فقها می باشد. اجتماع صالح، امنیت، انسجام و بقای جامعه و وحدت آن، ضمانت اجرای احکام و دستورات الهی، برقراری عدالت اجتماعی، خیر و سلامتی، قدرتمندی مومنان، تضعیف جبهه نفاق، شکوفایی اقتصاد و .. از آثار اجرای امر به معروف و نهی از منکر می باشد و حکومت اشرار و فاسدان، مستجاب نشدن دعا، کم شدن روزی و نزدیک شدن اجل، فاسد شدن زنان و فاسق شدن جوا
  18. مطالعه تطبیقی مجازات تبعید از دیدگاه فقه امامیه و اهل سنت
    سیدحمزه موسوی 1394
    مجازات تبعید از جمله مجازات های محدود کننده ی آزادی اشخاص است که با حبس و زندانی نمودن که آزادی اشخاص را به طور کامل از میان می برد تفاوت دارد. در این نوع عقوبت مرتکبین برخی جرایم به ترک اجباری محل سکونت یا محل وقوع و ارتکاب جرم با در نظرگرفتن مسافت مشخصی با صدق عنوان غربت تبعید و به مدت یک سال در برخی جرائم منافی عفت و اخلاق حسنه مانند زنا و یا به طور همیشگی درجرم محاربه ملزم می گردند. این عقوبت در فقه امامیه واهل تسنن به دلیل آیه 33 سوره مائده « او ینفوا من الارض » واحادیث صحیحه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و روایات متواتر از ائمه اطهار (علیهم السلام) و صحابه پیامبر و سیره ی مسلمین و اجماع فقهای فریقین اثبات می گردد. جرائم حدی مانند زنای غیر محصن، قیادت و محاربه در فقه امامیه مستوجب عقوبت تبعید شده و در فقه عامه جرائم حدی زنا و محاربه و برخی جرایم تعزیری مانند: مخنث بودن وتشبیب مستوجب عقوبت تبعید می باشند. در این نوشته با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی و مراجعه به منابع مکتوب، اقوال وآراء فقهای مذاهب اسلامی را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم امید است نتیجه به دست آمده بتواند در رسیدگی به دعاوی مرتبط با این مساله مورد استفاده قرار بگیرد
  19. مثبتات ومسقطات عدالت درفقه فریقین
    تکتم بهرامپور 1394
    عدالت از صفات ارزشمند اخلاقی و حالات نفسانی ذومراتب است . بالاترین مرتبه آن ملکه عدالت است که باعث اجتناب از گناهان کبیره ، عدم اصرار بر گناهان صغیره و عدم ارتکاب خلاف مروت می شود و پایین ترین مرتبه آن عدم ارتکاب گناهان کبیره و عدم اصرار برگناهان صغیره است . در معنای عدالت فقهی میان فقها اختلاف اما قدرمتیقن این است فردی که ارتکاب کبیره و اصرار برصغیره نداشته باشد عادل محسوب می شود . فریقین در برخی امور مهم اجتماعی مانند قضاوت ، شهادت ، افتاء و... عدالت را شرط دانسته از این رو عدالت در اسلام اهمیت بسزایی دارد. این پژوهش علاوه بر بررسی مبانی وامامیه ، به صورت تطبیقی به بررسی مبانی و نظرات علمای اهل سنت (چهارفرقه اصلی ) نیز پرداخته است و با مراجعه به آثار مکتوب و مفالات و کتب دو مذهب به وجوه مشترک و متمایز در میان آنان دست پیدا کرده است . نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که فقهای امامیه در تبیین ماهیت عدالت دونظر عمده دارند : 1. عدالت ملکه بازدارنده از گناهان کبیره و صغیره و خلاف مروت است . 2. عدالت عدم ارتکاب کناه کبیره و عدم اصرار بر صغیره است . همچنین مثبتات عدالت از منظر امامیه معاشرت ، شیاع ، شهادت دو عادل و حسن ظاهر است و مسقطات عدالت نیز ارتکاب کبیره ، اصرار بر صغیره و ارتکاب خلاف مروت می باتشد . این تحقیق نشان می دهد فریقین در مثبتات و مسقطات عدالت دارای وجوه مشترک و متمایزی هستند . از منظر اها سنت در ثبوت عدالت ، حسن ظاهری که کاشف از عدالت باشد کفایت می کند همچنین مسقطات عدالت از دیدگاه آنان ارتکاب کبیره اصرار برصغیره و ارتکاب خلاف مروت می باشد .
  20. بررسی رابطه میزان استفاده از رسانه های ارتباطی و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب در سال تحصیلی 92-1391
    پریسا آذریون 1392